Článek
Především v posledních týdnech ukazuje Vít Rakušan svou lidskou stránku. Nevídáme ho jen v saku v poslanecké sněmovně, ale i v kraťasech. Není za řečnickým pultíkem, ale s rodinou.
Sympatický a běžný chlap Vít Rakušan
Je to pohled, který volič patrně chce vidět. Poznat politika i z jiné stránky. Z té „normální“ a běžné. I Rakušan je totiž člověk z masa a kostí. A v mnohém připomíná úplně obyčejného chlapa. Nedávno si třeba zaběhl v Kutné Hoře 12kilometrový běh a do cíle s ním dobíhal jeho syn. Před necelým týdnem zase zveřejnil video, jak jede se svými dětmi na lodi kolem Kolína. V srpnu se zároveň vrátil z dovolené z Řecka, kde také ukázal fotku, jak si jeho synové hrají u moře. Nebo také sdílel obrázek se svou dcerou a vyjádřil, jak skvělá je. Sympaťák. To je slovo, které je společným jmenovatelem všech těchto příběhů a fotek.
Ona je to ale kampaň
Jenže ono stačí pár okamžiků a člověku se hned začne do hlavy cpát myšlenka, jestli to není celé na oko. A právě u výletního videa z Labe je toto přemýšlení oprávněné. Jde totiž o kampaňové video. Jednak tedy na konci videa vidíme grafiku „dobré kampaně,“ a zároveň se hned pod videem objevuje zkratka Z/Z STAN. Což znamená, že zadavatel i zpracovatel je politická strana STAN.
Člověk se pak na celé video dívá jinak. Původně autentickým záběrům s rodinou, kde si Rakušan se svými dětmi povídá, ukazuje jim okolí, vysvětluje, jak se řídí loď a zajímá se, jak se jim platva líbí, totiž divák pomalu přestává věřit. Je to totiž na kameru, na mikrofon. Točí se dost možná i podle nějakého scénáře.
Když pak tedy Rakušan řekne dětem: „Já jsem chtěl, abyste se aspoň kousek takhle projeli,“ působí to až prazvláštně. Tak chtěl, aby se děti projely? To byla ta původní motivace? Nebo je to hraná scénka do kampaně?
Dělají to všichni
Rakušan každopádně není jediným, kdo takovou cestu kampaně volí. Dělají to téměř všichni. Od Babiše, přes Jurečku a Bartoše, až po zmíněného Rakušana. Jiným zase slouží v kampaních domácí mazlíčci, jako je třeba pes Betyna u Karla Havlíčka.
Pro společnost je pak ale těžké se v celé situaci zorientovat. Slovo kampaň totiž v sobě nějak přirozeně nese negativní konotaci, tedy že se nás bude snažit někdo o něčem přesvědčit. A to samozřejmě nechceme. Tak to popisuje i Wikipedie – tedy jako snahu přesvědčit potenciální voliče, aby podporovali předložený program politické strany.
A tak ve mně zůstává rozpor. Vidím politika, který působí lidsky a sympaticky. A zároveň se cítím jaksi „oklamán“ tím, že se nejedná o autentické záběry z projížďky s rodinou, ale jde o promyšlenou kampaň, která mě má patrně přimět hodit svůj hlas v říjnových volbách Starostům.
Co si myslíte vy? Svůj názor můžeme vyjádřit v anketě.