Hlavní obsah
Lidé a společnost

Víte, co čtou vaši rodiče a prarodiče? Časopisy pro důchodce jsou plné lživých reklam

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Shutterstock / Ruslan Huzau

Obrázek je ilustrační.

Podívali jste se někdy na to, co čtou vaši nejbližší? Já ano a zůstal jsem v šoku. Doslova. Mé babičce jsem poté zakázal číst magazín TV Plus 14. V následujícím článku vysvětlím proč.

Článek

Nedávno jsem po delší době navštívil svoji babičku. Žije už několik let sama. Povídali jsme v obýváku u televize a já jen tak mrknul na časopisy, které měla na stole. Křížovky, sudoku, televizní program. Taková ta běžná výbava důchodce.

Na první pohled neškodný časopis

Narazil jsem na časopisy TV Plus 14. Běžně dostupné skoro v každé trafice. Po prolistování mě nejprve nic extra nepřekvapilo. Jen ohledně reklam si nešlo nevšimnout, že jsou zaměřené na starší osoby. Témata jako bolest kloubů, vysoký tlak v důchodu atd. Cílovka jasná.

Reklama vždy tak trochu lže

Jenže po důkladnější analýze už jsem tak neutrální pocity neměl. Jako společnost přitom nejsme úplně naivní a víme, že reklamy nejsou vždy plně pravdivé. Neuráží nás to a drobné marketingové přibarvování tolerujeme. Ovšem to, co se objevovalo v tomto časopise, už bylo přespříliš. A co mě tak při čtení namíchlo? Byly to klamavé, zavádějící a očividně lživé reklamy.

Mafra

Malá odbočka. Magazín TV Plus 14 patří pod mediální skupinu Mafra. Možná vám zní podvědomě, má totiž vesměs velký mediální vliv v naší zemi. Pod její křídla spadají třeba Lidové noviny nebo MF DNES. Její jediný akcionář je Agrofert. Souhlasím s tím, že každý čtenář je zodpovědný sám za sebe. Ale pokud provozujete magazín a sami schvalujete inzerci s klamavým obsahem, stáváte se spoluviníkem. Nejen, že lživé reklamě nebráníte, naopak si za ni berete ještě peníze.

Stejné prvky klamavých reklam

Většina reklam v těchto čtrnáctidenících vykazuje společné znaky. Často je tu odkaz na nějakou zahraniční univerzitu pro zvýšení věrohodnosti. Dále fotografie doktora nebo profesora doporučujícího produkt. Určitý počet kusů zdarma pro první volající. Slib zlepšení zdravotního stavu během neuvěřitelně krátké doby. Problém však je, že nic z toho není podložené konkrétními daty. Neexistuje odkaz na výzkum. Nelze ho ověřit. Pojďme se na některé konkrétní reklamy podívat.

Bezoperační metoda na obnovu zničených kloubů

Tato inzerce označuje metodu na obnovu kloubů jako průlomový objev vědců z Chicaga. Především profesora Jamese D. Reinoldse. Ten ale ani neexistuje – na internetu takového člověka nedohledáte. Na to už mimochodem upozorňoval před lety i redaktor Jiří Janda. Bohužel se od té doby nic nezměnilo. Inzerce dále tvrdí, že po požití dvou kapslí denně se kloubní chrupavky údajně zregenerují, bolest nenávratně zmizí a plná pohybová zdatnost je zpět. Za pouhých 36 dnů se bolesti kloubů zbavilo již 267 tisíc osob.

Foto: Poskytnuto K.Urbanem / sken z magazínu TV Plus 14

Naskenovaná ukázka části reklamy z magazínu

Švýcarská magnetoterapie

K další inzerci se přesouváme z USA tentokrát do Švýcarska. V reklamě se tvrdí, že při užívání regenerátorů kolenních kloubů dojde ke kompletní regeneraci poškozeních tkání během 14 – 33 dní. Rehabilitace kolena je pak urychlena o 91 %. A vzhledem k tomu, že regenerátory na našem trhu teprve debutují, nabízí distributor 100 kusů úplně zdarma pro nejrychlejší volající.

Zhubni 4 kg za den díky náplasti

Tady netřeba moc slov. Pokud si dle doporučení reklamy zakoupíte náplast, zajistí vám ploché břicho za 4 dny. Znovu odkaz na dietologa, který neexistuje. Nejvíc mě tu zaujal obrázek cukrovinek a sladkostí, u kterého byla poznámka „jezte to, co máte rádi a nebojte se jo-jo efektu“.

Foto: Se svolením K.Urbana / sken z časopisu TV Plus 14

Naskenovaná ukázka části reklamy z magazínu

1000 posilovačů sluchu zdarma

Předposlední zastávku udělám v Dánsku – respektive v klinice BioMedic Center v Kodani. Dle inzerce produkty z této kliniky obnoví kvalitu sluchu za jeden den. Zvrátí ztrátu sluchu a odstraní pískání a hučení. A to o celých 97 %. Motivace je umocněna zmíněnou úsporou nákladů až 27 000 Kč pro prvních 1 000 lidí.

Protiplísňová kúra

Tento přípravek vás dle inzerenta zbaví všech typů mykózy. Léčivou kúru již dle inzerce zdarma získalo 9 560 Čechů, i když hned o pár řádků dál je uvedeno, že zdarma je jen pro první padesátku volajících. Nechybí tu fotka pozitivní recenze paní Boženy, která je s výrobkem velmi spokojená.

Nevěřte všemu, co se píše

Pokud se vám někdy takový časopis dostane do rukou, pročtěte si pozorně reklamy sami. Jsou plné hrubek, navzájem vylučujících se tvrzení. Nic z toho není podloženo daty. Nedovedu si představit, že by lékaři potvrdili, že je něco takového možné. Jinak by v nemocnicích neexistovala oddělení jako ortopedie, kožní, ORL a další. Vše bychom vyléčili díky zmíněným zázračným přípravkům.

Nemůžu tedy jinak než opovrhnout lidmi, kteří za touto inzercí stojí, a také lidmi, kteří si za umístění inzerce v těchto magazínech nechávají platit. Nás všechny to doufám přivede k větší obezřetnosti, abychom se zajímali o to, co naši rodiče a prarodiče čtou. A abychom byli schopni je dovzdělat v tom, čemu se vyhnout a za co rozhodně neutrácet své úspory.

Zdroje: magazín TV plus 14 (vydání 14. 7. - 27.7. a vydání 28.7. - 10.8.)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz