Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ohnivá Léňa, nádražka a Boeing 737: můj článek se rozletěl do světa

Foto: Frau Štěpánka

Pavel a spol. se do nádražky v Úštěku ohákli

Když jsem psala o nádražní restauraci v Úštěku, netušila jsem, jaký ohlas text vyvolá. Přečetly si ho tisíce lidí a někteří se rozhodli do nádražky vydat osobně. Jedním z nich je pilot Boeingu.

Článek

Po přečtení tohoto mého článku Pavel zatoužil zažít atmosféru klasické české nádražky a především pak poznat „ohnivou Léňu“. Navíc Úštěk mu není úplně neznámý. Jako Litoměřičák sem v mládí jezdíval na čundry. Dohodli se proto s kamarády a motoráčky se vypravili za dobrodružstvím. S humorem sobě vlastním si na sebe vzali oblek, kravatu a na hlavu nasadili klobouk. Na vlak nastoupili v Libčevsi, odkud jeli do Litoměřic. Tam měli hodinku a půl čas, než jim přijede další spoj, a tak zašli do nádražní restaurace. Dalším motoráčkem pak dojeli do cíle.

Foto: Frau Štěpánka

Cesta do nádražky

Gurmáni

Pánové nenechali nic náhodě a na cestu si přibalili nakládané papričky, beraní rohy a kousek uzeného. Před cestou si totiž u Léni zjišťovali, jak je to v její nádražce s jídlem. Když se dozvěděli, že dostanou klasicky klobásu nebo sekanou, dovolili se, zda si můžou přivést přílohu. Vypili tu pár piv, pobavili se s místními a slíbili si, že se sem vypraví brzy zase. To už ale na motorce. Lepší zpětnou vazbu na můj text jsem si nemohla přát! Sedám si ke stolu k Pavlovi a začínám zjišťovat, co je zač.

Foto: Frau Štěpánka

Setkání s Pavlem na nádražce

Cesta k létání

Pavel žije ve vesnici Charvátce u Loun, která je od Úštěka vzdálená asi 45 kilometrů. Je spolumajitelem tamního letiště pro ultralehká letadla. Když mi prozradí, že pilotuje Boeing, začíná mě zajímat ještě víc. Dáváme si kafe a vracíme se do roku 1982. Právě tehdy začala jeho cesta k létání. V 15 letech začínal jako plachtař- létal na větroni. O dva roky později začal jako branec létat na Zlínu 142. V roce 1984 začal studovat Vysokou vojenskou leteckou školu v Košicích. Tam lítal na proudových letadlech L29 Delfín a L 39 Albatros. Ve 4. ročníku už pilotoval nadzvukové MIG 21. V roce 1994 nastoupil k tehdy československým Aeroliniím, kde lítali na ATR 42/72, Boeing 737 a Airbus 320. Dnes ho najdeme u letecké společnosti Smartwings.

Foto: Pilot Pavel

Pilot Pavel

Začínám z toho mít hlavu v oblacích. A tenhle člověk, prosím pěkně, sedí v nádražce v Úštěku díky mně! To chce připít si, aspoň tím kafem. Jo, a pochválit se – protože kdo jiný to za mě udělá?

Foto: Pilot Pavel

Pilot Pavel

Dojemné gesto

Stejně jako letadla brázdí nebe, i lidské osudy se proplétají v nečekaných souvislostech. A kdo by si pomyslel, že setkání v nádražce může vést až k příběhům, které sahají vysoko nad zem i hluboko do srdcí?"

Sympatický a statný pilot mi ukazuje snímek na mobilu, který pořídil loni v prosinci. Je na něm pomníček Kamila Lhotáka. Slavného českého malíře, grafika a ilustrátora, který ve svých dílech často zachycoval staré stroje, balóny, letadla, bicykly či opuštěné industriální scenérie. Kdysi požádal svého syna, aby jeho popel rozprášil na jednom kopci v Českém Středohoří, na Číčově. Pavel zašel uctít památku tohoto celoživotního motorkáře a fotografií dojal Lhotákova syna. Mě zase dojalo to, když se mi Pavel svěřil s tím, že popel svého tatínka vysypal nad Radobýlem. Jde mi z toho mráz po zádech.

Foto: Pilot Pavel

Pomníček Kamila Lhotáka na Číčově

Ještě než se s Pavlem rozloučíme, s drzostí sobě vlastní si u něj domlouvám let ultralehkým letadlem. Pokud to klapne, mám téma na další článek a vy, milí čtenáři, se tak máte na co těšit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz