Kvantové provázání a Co to je?

Foto: meztlivaleriano, Pixabay

Oblast fyziky známá jako kvantová mechanika, která řídí chování částic na nejmenších škálách, je již dlouho plná paradoxních myšlenek a matoucích událostí. Jedním z nejzáhadnějších a nejnelogičtějších jevů ve vesmíru je mimo jiné kvantové provázání. Kvantové provázání, které Albert Einstein někdy označuje jako „strašidelné působení na dálku“, podkopává naše tradiční chápání reality a samotné podstaty vesmíru.

Kvantový tanec částic

Základní myšlenka kvantového provázání spočívá v tom, že dvě nebo více částic se mohou provázat takovým způsobem, že jejich stavy se mohou okamžitě vzájemně ovlivňovat bez ohledu na to, jak daleko jsou od sebe vzdáleny. Uvažujme případ, kdy se dosáhne přirozených vztahů mezi atributy dvou částic, jako je spin nebo polarizace. Když se změní stav jedné částice, změní se ve stejném okamžiku i stav druhé částice, čímž se poruší zákony prostoru a času.

Ačkoli se tento jev může zdát jako něco ze science fiction, vědecká data v posledních několika desetiletích prokázala, že kvantové provázání je skutečným jevem. Na základě studií týkajících se provázanosti částic, jako jsou fotony nebo elektrony, bylo prokázáno, že navzdory jejich fyzickému oddělení změny stavu jedné částice skutečně způsobují okamžité změny druhé částice.

Einsteinův problém a nelokalita

V roce 1935 Einstein a jeho spolupracovníci Podolsky a Rosen slavně publikovali článek, který je dnes známý jako „EPR paradox“ a který zpochybnil platnost kvantové mechaniky a položil otázku, zda přesně vystihuje celý vesmír. Myšlenka nelokality, která říká, že změny stavu jedné částice mají okamžitý dopad na jinou částici, Einsteina znepokojila, protože se zdálo, že je v rozporu s omezením teorie relativity, podle něhož komunikace probíhá rychleji než rychlostí světla.

Rozšiřující se množství vědeckých dat, která potvrzují kvantové provázání, však Einsteinovy obavy vyvrátilo. Známá Bellova věta, kterou poprvé vyslovil fyzik John S. Bell v roce 1964, nabídla mechanismus pro porovnání předpovědí kvantové mechaniky s předpověďmi klasických teorií. Bellovy testy, což jsou následné experimenty, konzistentně přinášely výsledky v souladu s kvantově mechanickými očekáváními, což naznačuje, že korelace pozorované u provázaných částic nelze vysvětlit konvenční fyzikou.

Navzdory letům studia je kvantové provázání stále žhavě diskutovaným tématem. Vědci stále diskutují o příčinách, důsledcích a základních procesech. Zatímco některé teorie tvrdí, že provázanost je důsledkem složitějších základních procesů, jiné tvrdí, že jde o základní vlastnost vesmíru.

Vědci se také zabývají možným využitím kvantového provázání v řadě oblastí, jako je kvantová komunikace, kvantové počítače a kvantová kryptografie. Kvantové bity, známé také jako qubity, mají schopnost zpracovávat informace způsoby, které běžné bity nedokážou, protože využívají provázanosti částic.

Neznámé stále existují

Koncept kvantového provázání se stále vymyká lidskému chápání. Zpochybňuje naše základní předpoklady o příčině a následku, umístění a struktuře samotné reality. Vědci se s pokračujícím pitváním tohoto jevu přibližují k ucelenějšímu pochopení základních principů, jimiž se řídí vesmír.

Kromě toho, že odhalování záhad kvantového provázání nabízí nové pohledy na oblast kvantové mechaniky, vytváří také nové možnosti technologického pokroku. Tajemství provázanosti nás vyzývají k prozkoumání neprobádaných oblastí kvantového světa, kde se hranice mezi možným a nemožným vzrušujícím způsobem stírají, neboť stojíme na úsvitu nového věku kvantových technologií.

Doporučované