Článek
Milovníci cestování ví, že koupit si jízdenku na vlak a vyrazit do vysněné destinace přes hranice je bude několikanásobně víc, než když se rozhodnou překonat stejnou vzdálenost letadlem. To je samo o sobě zcela absurdní, a ještě více nepochopitelně to zní, když si uvědomíme, že jednou z nejdůležitějších politik EU je ochrana ovzduší před znečištěním.
Může za to konkurence?
Rozdíl v cenách bychom mohli jednoduše svést na více konkurenční prostředí v letecké dopravě, či propracovanější systém cenotvorby u leteckých společností, které se naučili prodávat levnější letenky s dostatečným předstihem, ale i kdyby tomu tak bylo, ve hře je mnohem větší nespravedlnost.
Proč někteří platí daň z paliva a jiní ne?
Důvodem rozdílných cen ve prospěch letecké dopravy je především fakt, že letadla v EU nejsou většinou zatížena daní z paliva. Děje se tak na základě Chicagské úmluvy z roku 1947, která osvobodila letecký palivový olej a jiné pohonné hmoty od daně.
Na rozdíl od leteckých společností musí vlakový dopravci platit za palivo (ať už se jedná o elektřinu/diesel) běžnou daň, čímž se jejich náklady výrazně zvyšují.
Doufejme, že v budoucnu se dostane ekologičtější dopravě více podpory na evropské úrovní než je tomu v současné době.