Hlavní obsah

Eliška Junková: Královna volantu, která předběhla svou dobu

Foto: Obrázek: Ilustrační vizualizace generovaná umělou inteligencí (DALL·E / OpenAI, 2025).

Byla jemná, usměvavá a přesto dokázala porážet muže v drsném světě závodních aut. Eliška Junková, první žena, která vyhrála mezinárodní automobilový závod, navždy změnila pohled na ženy v motorismu.

Článek

Eliška Junková (rozená Alžběta Pospíšilová) se narodila 16. listopadu 1900 v Mělníku, tehdy součásti Rakouska-Uherska. Vyrůstala ve středostavovské rodině, milovala jazyky, sport i dobrodružství. Po škole pracovala v úvěrové bance, kde se seznámila se svým budoucím manželem Čeňkem Junkem.

Zamilovaná do Bugatti

V roce 1921 navštívili manželé autosalon v Paříži, kde je uchvátily vozy značky Bugatti. O rok později si jeden pořídili a začali spolu trénovat. Zatímco Čeněk původně závodil a Eliška dělala spolujezdkyni, velmi rychle se role otočily. Eliška převzala volant – a brzy ukázala, že na závodních tratích není do počtu.

V roce 1925 vyhrála mezinárodní závod Zbraslav–Jíloviště, čímž se stala první ženou na světě, která porazila muže v oficiálním mezinárodním závodě. Její vítězství bylo o to symboličtější, že druhý dojel její vlastní manžel – o pouhých 1,3 sekundy později.

Virtuoska za volantem

Eliška měla drobnou postavu a v době, kdy auta neměla posilovače řízení, bylo závodění fyzicky extrémně náročné. Namísto síly však využila inteligenci a techniku. Vyvinula vlastní styl plynulého projíždění zatáček, který šetřil síly i čas. Důkladně si před každým závodem studovala trať, chodila ji pěšky a zapisovala si každý detail.

Její styl byl tak efektivní, že si vysloužila přezdívku „virtuos volantu“. V některých závodech se s Bugatti blížila rychlosti 200 km/h, což bylo na svou dobu považováno za šíleně odvážné.

Závodní sláva a tragédie

Mezi její největší úspěchy patří:

  • vítězství na Grand Prix Německa,
  • účast jako hlavní jezdkyně ve slavném závodě Targa Florio na Sicílii – kde dlouho vedla, ale kvůli technické poruše dojela pátá.

Targa Florio se stala její poslední velkou soutěží. Nedlouho poté tragicky zahynul manžel Čeněk během závodu v Norimberku, kdy narazil hlavou do skály. Eliška se po jeho smrti stáhla ze závodního světa.

Odvážná a ženská

Eliška Junková se chtěla vyrovnat mužům – a přesto si zachovala svou jemnost, pečlivost a styl. Místo síly vynikala taktikou, trpělivostí a inteligencí. Ukázala, že úspěch v motorsportu není závislý na pohlaví, ale na schopnostech. Byla průkopnicí ženské emancipace v technickém světě.

Po druhé světové válce se znovu vdala a vedla klidný, spokojený život. Zemřela 5. ledna 1994 v Praze ve věku 93 let.

Citát Elišky Junkové:

„Úspěch se veskrze považuje za událost šťastnou, ba dokonce za štěstí samo. Doopravdy však není štěstí ve stavu čistém. Každý úspěch doprovází přemnoho nových a často neočekávaných starostí a hořkostí, a je jich tím víc, čím větší je úspěch. Úspěch je tedy radost i břemeno, jejichž rovnovážné zažívání patří už k umění žít.“

Zdroje:

  1. Auto.czEliška Junková: královna závodních tratí
    https://www.auto.cz/eliska-junkova-královna-volantu
  2. Národní technické muzeum – Výstava a archiv Elišky Junkové
    https://www.ntm.cz
  3. CzechTourismŽeny, které změnily Česko: Eliška Junková
    https://www.visitczechrepublic.com
  4. Český rozhlasEliška Junková: automobilová průkopnice
    https://radiozurnal.rozhlas.cz
  5. WikipediaEliška Junková
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Eli%C5%A1ka_Junkov%C3%A1

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz