Článek
Obchodní řetězce čelili nedávno z mého pohledu oprávněné kritice, že jejich marže (nejen u potravin) jsou přemrštěné. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nic závadného neobjevil. Sice mě to překvapilo, ale je tu další problém.
Před lety Lidl spustil internetový obchod Lidl.cz. Nabídnul trvanlivé potraviny a nápoje, drogerii, elektroniku nebo oblečení. Většinou se jedná o privátní značky Lidlu a prověřené dodavatele. Na podobném principu fungují také jiné internetové obchody řetězců, jako je Tesco či Penny market.
Ačkoliv Kaufland má stejného majitele jako Lidl, vydal se jinou cestou. Před pár měsíci na webu Kaufland.cz spustil také internetový obchod, nikoliv však po vzoru ostatních obchodních řetězců, ale v podobě tzv. online tržiště (marketplace).
Internetový obchod, který nemá obdoby
Při otevření internetového obchodu byla vydána tisková zpráva, kde se uvádělo, že toto tržiště nabídne zákazníkům službu, která nemá v České republice obdobu. Již asi chápete, že zde neprodávají jen prověření obchodníci, ale prodávat své produkty tam může téměř kdokoliv.
Menším problémem však je, když takovému tržišti dáte zcela totožné jméno jako svému kamennému obchodu. Spotřebitelé pak mohou mít vůči takovému online tržišti mnohem větší důvěru a menší ostražitost. Na online tržišti se přitom můžeme potkat nejen s přemrštěnými a dvojími cenami, ale dokonce i s falešnými produkty.
Přemrštěné a dvojí ceny, falešné produkty
Můžeme si to ukázat na cenách elektroniky. Jednou z oblíbených položek je přenosná herní konzole a jako referenční produkt můžeme zvolit základní verzi oblíbené konzole Valve Steam Deck 64 GB. Na začátku srpna bylo možné tuto konzoli na webu Kaufland.cz zakoupit za „neuvěřitelných“ 20 548, 13 Kč.
Zcela stejný produkt na webu „německého“ obchodního řetězce Kaufland.de můžeme zakoupit za 489,98 eur, což je asi 12 700 Kč. To je dost velký rozdíl, že? My, Češi, na to máme. Oproti německým zákazníkům stejného online tržiště uneseme o desítky procent vyšší marži!
Pro úplnost dodejme, že v obchodech českých prodejců elektroniky bylo ve stejnou dobu možné tuto herní konzoli zakoupit za cenu od 11 649 Kč do 12 199 Kč. A přímo na webu výrobce herní konzole byla k mání za 419 euro a čas od času je v cenové akci nabízena se slevou až 20 %.
Hezká ukázka toho, že nezkušený zákazník s důvěrou ve značku Kaufland může na zdánlivě důvěryhodném online tržišti nakoupit zboží násobně dražší. Situace je ale ještě horší. Na online tržišti se čas od času objevují i produkty falešné, jak na to již upozorňoval jeden známý YouTuber: Kaufland mi prodal falešný produkt.
Závěr
Jako spotřebitelé musíme znát rozdíl mezi supermarketem a online tržištěm. Internetové stránky obchodních řetězců mohou být postaveny na zcela odlišných principech.
Online tržiště je legitimní obchodní model a budeme se s ním setkávat stále častěji. Když však na něm kupujeme, vždy se zajímejme o to, jak moc je dané tržiště regulované a jaké poskytuje garance, pojistky a záruky pro naši ochranu. Některá tržiště poskytují totiž mnohem více výhod pro prodejce než pro kupující.