Článek
Na Gymnáziu a Obchodní akademii Pelhřimov se v posledních dnech neřeší nic jiného než incident, při kterém učitel během volné hodiny žáků, ztratil sebekontrolu, křičel na studenty a používal vůči nim vulgární výrazy. Video z incidentu se rychle rozšířilo na sociálních sítích a znovu otevřelo otázku, v jakém stavu je klima na této škole.
Bohužel nejde o první incident, který na této škole budí vážné pochybnosti a přidělává vrásky i zřizovateli školy — Kraji Vysočina. Přitom právě před rokem krajská rada potvrdila ve funkci stávajícího ředitele školy s podmínkou, že podnikne kroky ke zlepšení školního prostředí a předloží plán konkrétních opatření. Z dnešního pohledu je zřejmé, že opatření buď zůstala pouze na papíře, nebo nebyla dostatečná.
Barbora Pipášová, lídryně Pirátů na Vysočině pro letošní sněmovní volby, k tomu uvedla: „Toto není výchova. Toto je naprosté selhání. Učitel místo vedení a respektu zvolil hrubé nadávky, křik a ztrátu sebekontroly. To je selhání dospělého, který má být vzorem. Vyzývám proto vedení Kraje Vysočina, konkrétně gesčního náměstka Pavla Fraňka (ANO), aby přestal celou věc zlehčovat a aby zveřejnil konkrétní kroky, které povedou k tomu, aby se od září ve škole vytvořilo bezpečné a kultivované prostředí.“
Ředitel školy sice oznámil, že pedagog dostal vytýkací dopis a že případ projedná etická komise školy, nicméně toto považujeme za zcela nedostatečné řešení. Nelze považovat veřejnou ostudu na sociálních sítích za adekvátní trest nebo řešení systému, který zjevně selhává.
„Je to přesně rok, kdy krajská rada potvrzovala pana ředitele Petráka ve funkci s podmínkou, že přijme opatření, která zlepší klima na škole. Tehdy se také řešil jiný závažný incident. Mrzí mě, že dnes vidíme, že slíbená opatření buď nebyla realizována, nebo nebyla dostatečná. To je selhání nejen vedení školy, ale i zřizovatele, tedy Kraje Vysočina,“ doplnila Hana Hajnová, dvojka sněmovní kandidátky Pirátů na Vysočině a bývalá náměstkyně hejtmana Kraje Vysočina.
Piráti dlouhodobě upozorňují na potřebu systémové podpory škol. Jedním z našich dlouhodobých návrhů je, aby na každé škole působil psycholog a sociální pedagog, kteří mohou být oporou jak studentům, tak pedagogům.
Barbora Pipášová dodává, že „celý incident vypovídá o tom, jak se systém dlouhodobě nestará o pedagogy, o jejich psychickou pohodu, o podporu, kterou potřebují. Valí se na ně neustále nové požadavky a změny, ale podpory se jim dostává minimálně. Pokud bychom měli ve školách dostupné a kvalifikované psychologické a podpůrné služby, mohli by být pedagogové v krizových situacích jistější a lépe je zvládat.“
Co požadujeme:
- Aby vedení Kraje Vysočina zveřejnilo vyhodnocení plnění opatření, která ředitel školy slíbil při svém znovujmenování.
- Aby byly do začátku nového školního roku přijaty konkrétní kroky k vytvoření bezpečného a kultivovaného prostředí na škole.
- Aby byla na škole co nejdříve zajištěna podpora v podobě kvalifikovaného a zkušeného školního psychologa.
- Aby kraj přistupoval k podobným případům otevřeně, systémově a nikoli tak, že je odloží se začátkem prázdnin.
Závěr:
Nechceme, aby se tento problém zametl pod koberec jen proto, že končí školní rok. Není možné, aby se kraj spokojil s tvrzením, že „největším trestem je mediální lynč.“ Odpovědnost za prostředí na školách nesou nejen ředitelé, ale i zřizovatel, tedy Kraj Vysočina.