Hlavní obsah
Zdraví

Lepší než antibiotika věří místní. Zkuste „zlato ze Šrí Lanky“ i v Česku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay.com

Na Šrí Lanku se jezdí mimo jiné za slony.

Když jsem před lety cestovala po Šrí Lance, skolil mě nějaký virus. Zachránil mě náš místní průvodce Samar. Nevěděla jsem, co piju. Ale zachránilo mi to dovolenou.

Článek

Je to asi deset let zpět, ale pamatuju si jasně, že mi bylo mizerně a nejvíc ze všeho mě trápila myšlenka, že mám na cestování po kouzelné Šrí Lance jen dva týdny a už druhý den po příletu se skoro nemůžu zvednout z palandy a polknout.

Náš průvodce a řidič Samar mě tehdy chvíli soucitně pozoroval a pak prohlásil lámanou angličtinou, že mi pomůže a ať určitě nejím léky, které jsem si přivezla z Česka. Prý na Šrí Lance nefungují.

Vrátil se za chvíli se zlatými pytlíčky a tvrdil, že je to čaj. Ale vypadalo to spíš jako špinavý hnědý cukr. Popisky byly v místím jazyce sinhálštině, s angličtinou se nikdo neobtěžoval. Takže jsem vůbec netušila, co budu pít.

„Šrílanské zlato, Samahan,“ prohlásil pyšně Samar a zalil směs horkou vodou.

Foto: Foto: Hana Harmova

Samahan

Chutnalo to sladce a pálivě. Ale bylo mi vlastně jedno, co v tom přesně je, modlila jsem se jen, aby mi ráno bylo dobře a mohla jsem odjet na výlet za slony do volné přírody.

A to se také stalo. Druhý pytlík jsem si dala před spaním a ráno mi bylo skoro fajn. Dodnes nevím, jak by to dopadlo bez Samahanu nebo s českými léky. Možná stejně. Ale to už nezjistím.

Domů do Česka jsem si přivezla několik krabiček tohoto zázraku. A každému, kdo vedle mě zakašlal nebo si postěžoval na rýmu, jsem nutila „šrílanské zlato“. Hodně lidí mi pak děkovalo.

Když mi zásoba došla, nechala jsem si ho asi dvakrát dovézt od lidí, kteří na ostrov cestovali. Po letech jsem pak už zapomněla.

Bylinky. Ale místní jim věří víc než antibiotikům

Samahan se dnes prodává i v Česku. Jeden pytlíček seženete v lékárnách a prodejnách se zdravou výživou zhruba za 70 korun. Na Šrí Lance vyjde asi na dvě koruny. Ale to člověk nesmí řešit.

Samar mi tehdy říkal, že místní lidé Samahanu věří víc než těžko dostupným antibiotikům a dalším chemický vyráběným lékům. Prý zlaté pytlíčky najdu ve kterékoliv domácnosti na ostrově.

Oficiálně se Samahan označuje za čaj. A kromě cukru v něm najdete koriandr, kmín, zázvor, papáju, pepř, skořici a další bylinky a koření, celkem asi 14, ale údaje se různí. Na Šrí Lance je to dávná receptura a Samahan tamní výrobce vyváží do celého světa.

A naštěstí i do Česka. Už ho zase mám doma a nedám na něj dopustit.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz