Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nora Fridrichová není jen dráb ze 168 hodin. Její nadace Šatník pomáhá tisícům lidí

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Wikimedia Commons (Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0)

Nora Fridrichová, moderátorka a dramaturgyně ČT.

Většina lidí zná moderátorku Noru Fridrichovou z nedělního pořadu České televize 168 hodin. Je ostrá a dělá si legraci z politiků. A nedávno čelila obvinění ze šikany. Ale o tom, že založila Šatník, jsem neměla ponětí. Nadace pomáhá tisícům lidí.

Článek

Při jarním úklidu na chalupě jsem nedávno narazila na několik pytlů s oblečením, které tam ještě zbyly po dětech. Menší i větší velikosti, něco skoro nové. K tomu hromada plyšáků, hraček a dokonce hodně staré vaky a deky do kočárku. Přemýšlela jsem, co s tím budu dělat.

Vyhodit? To je celkem škoda, ještě poslouží. Prodat? Na internetu se mi akorát tak ozve spousta podvodníků, kteří budou špatnou češtinou žádat zaslání věcí po jakémsi kurýrovi, přičemž po vás budou chtít číslo vaší platební karty. To je víc komplikací, než na jaké mám čas.

A tak jsem začala hledat charitu nebo nějaký spolek, kam bych věci mohla odvézt a kde by ještě udělaly radost. Shodou okolností jsem to vyprávěla kamarádce a ona hned hlásila: Odvez to do Šatníku! Tam budou mít radost!

Obdivovaná i nenáviděná Nora, obviněná ze šikany

Podívala jsem se na webové stránky a zjistila jsem, že Šatník založila moderátorka pořadu 168 hodin Nora Fridrichová. Žena, která je jednou z výrazných tváří České televize. A co vím ze svého okolí, lidem rozhodně není jedno, téměř každý na ni má svůj názor.

Jedni obdivují její houževnatost a energii, s jakou už mnoho let tepe politiky v nedělním pořadu 168 hodin. Druhým je tak nějak z podstaty nesympatická a nemůžou jí přijít na jméno. Těch druhých bude možná víc, ale to soudím jen podle toho, že z taneční soutěže ČT StarDance v roce 2019 vypadla jako první, ačkoliv bych čekala, že zrovna diváci ČT jí budou fandit. I v tanci.

Zároveň její kariéru poznamenala kaňka v podobě stížnosti na šikanu od jejích podřízených. Nevím, jak to bylo, ani jak se chovala. A jestli někoho šikanovala, je to samozřejmě špatně. Za šikanu a bossing byl nedávno „odejit“ šéf Reportérů Marek Wollner, její šéf. Fridrichovou řešila taky nějaká interní komise. Ale v televizi je i nadále. Proto věřím, že Česká televize je spravedlivá a kdyby se Fridrichové něco strašného prokázalo, už by tam dávno nepracovala.

Na stránkách Šatníku Nora Fridrichová píše: „V roce 2019 jsem zorganizovala první sbírku oblečení u sebe v práci a za pár dní se toho sešla tuna! Když přišla pandemie, založila jsem postupně dvě veřejné sbírky na pomoc rodinám samoživitelů, na potraviny a na notebooky pro děti při distanční výuce. V roce 2021 jsme v centru Prahy otevřeli Šatník.“ To jsem netušila.

„Tady se upotřebí úplně všechno“

Tak jsem tam zavolala, co všechno můžu přivést. „Paní, úplně všechno se rozebere, udáme všechno a ještě je toho málo,“ smála se paní v telefonu. Pak jen poprosila, aby byly věci čisté a udělaly ještě radost.

S radostí jsem všechno naházela do auta a hned ráno jela do Holešovické tržnice, kde Šatník sídlí. V hale 19. Překvapilo mě, že ještě před otevírací dobou stojí před vchodem fronta lidí. Žen, abych byla přesná. Šatník se totiž specializuje na matky samoživitelky. A oblečení a boty jsou hlavní komodita.

Ale jak sem zjistila už z webu, Šatník nenabízí jen oblečení, hračky, věci pro děti, kosmetiku, věci do kuchyně, nábytek nebo drobné nářadí. Po pár letech je evidentně jakousi komunitou a podle časopisu Forbes také jedním z největších zprostředkovatelů přímé pomoci v Česku. To mi spadla brada.

Samoživitelky si navíc vzájemně pomáhají s byznysem - nabízejí různé služby, masáže, kosmetiku, kadeřnické služby. Také o provoz Šatníku se starají samy samoživitelky, za výpomoc s tříděním darů dokonce dostanou poukaz nákup. A Šatník nabízí dokonce i doučování dětí. Když jsem to celé četla, napadlo mě, proč tohle musí dělat ve volném čase parta žen a nedělá to stát nebo nějaká zavedená neziskovka.

Milým ženám v hale 19 jsem předala tašky s věcmi po dětech. Věřím jim, že se věci dostanou k těm, kteří to potřebují a využijí. Zůstal mi dobrý pocit. Ne ze sebe, jak si možná myslíte, ale z těch lidí, kteří to vymysleli, založili, tvoří, posouvají, budují a konají tak dobro.

Noru Fridrichovou nemusí mít každý rád. Není to prvoplánově sympatická osoba, to přiznávám. Ale svoji slávu a vliv dokázala přetavit v něco, co má smysl, pomáhá tisícům lidí a ještě navíc ukazuje, jak by měla vypadat nezištná solidarita.

Zdroje:

www.satnikpraha.cz

https://cs.wikipedia.org/wiki/Nora_Fridrichov%C3%A1

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-byvali-podrizeni-fridrichove-hovori-o-sikane-mrzi-me-to-reaguje-novinarka-226067

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz