Hlavní obsah
Lidé a společnost

Při nehodě přišel o nohu, při závodě málem zemřel. Teď Jiří Ježek zboří tabu na parketu Stardance

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Wikimedia Commons (Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0)

Jiří Ježek při závodě v Dominikánské republice (2009).

Jako dítě chtěl být Jiří Ježek kapitánem fotbalové Sparty. Ale osud to zařídil jinak - a Ježek se stal nejúspěšnějším cyklistou paralympijské historie. Cyklistiku už pověsil na hřebík a vrhnul se na novou disciplínu. Pilně trénuje tanec.

Článek

Když si pustíte jakýkoliv rozhovor s Jiřím Ježkem, uvidíte usměvavého, vtipného a inspirativního muže. Nehoda, při které jako dítě přišel o pravou nohu, ho nezlomila. Ale připravila ho o dětský sen - stát se profesionálním fotbalistou. Jiří Ježek ho vyměnil za jiný a stal se profesionálním cyklistou. V téhle disciplíně se pak dostal až na úplný vrchol. Při závodě v roce 2014 se po střetu s jiným cyklistou doslova rozpáral o plot, ocitl se ve velmi vážném stavu v umělém spánku a přišel o část žeber. Přesto se ještě k aktivní cyklistice vrátil. Kariéru ukončil až v roce 2017 a věnuje se sportovnímu moderování.

Jiří Ježek si teď vyzkouší úplně novou roli. Místo cyklistického dresu oblekne taneční úbor a jako jeden z deseti tanečníků a tanečnic z řad známých osobností opanuje parket v soutěži Stardance. Prolomí tím tabu. Dosud totiž nikdo hendikepovaný ve Stardance nesoutěžil. Jiří Ježek bude ve třinácté řadě vůbec první. I proto jeho taneční angažmá spoustu lidí překvapilo a už teď, před začátkem soutěže, má řadu fanoušků.

„Deset metrů ode mě ležela moje bota…“

Jiří Ježek byl živé dítě. Učitelky na základní škole prosily jeho rodiče, aby ho dali na nějaký sport, kde tu energii trochu zkrotí. A protože rodiče byli velcí fanoušci fotbalové Sparty, začal Jiří jako malý kopat do míče právě na Spartě. Už v devíti letech poprvé nastoupil za letenský tým a jeho snem byla kapitánská páska na ruce. „Snil jsem o tom, že budu jako Honza Berger, chtěl jsem být slavný,“ popisoval loni Ježek v pořadu Handi Talks na O2 TV Sport.

Jenže dětský sen se rozplynul při dopravní nehodě, když mu bylo jedenáct let.

„Zalhal jsem mámě, že jdu hrát fotbal, ale místo toho jsem s klukama dělal vylomeniny. No a jak se říká, lež má krátké nohy. Nějakou svojí blbostí jsem vletěl pod nákladní tatrovku. Byl jsem na silnici a deset metrů ode mě ležela moje bota s kusem něčeho a mně šíleně tekla krev z tepláků. Tehdy jsem pochopil, že sen o kapitánovi Sparty už se nevyplní,“ vzpomínal na osudový okamžik Ježek. Po probuzení v nemocnici mu teprve naplno došlo, že jeho pravá noha končí u kolena a že je z něj náhle hendikepovaný člověk.

Podle doktorů mělo trvat minimálně rok, než se noha zcela zahojí a Ježek bude zase chodit. Jenže tvrdohlavý sportovec s protézou fungoval k překvapení všech už po pěti měsících. Oporou mu v těžkých chvílích byli rodiče a později také sport, kterého se nechtěl vzdát. „Díky němu jsem pochopil, že jsem schopný úplně všeho, co jsem měl rád předtím,“ popisoval v minulosti Jiří Ježek. Místo lítosti chtěl vždycky spíš chválu a to ho hnalo kupředu.

K cyklistice ho definitivně zlákal paralympionik Josef Lachman.

Jiřímu jeho táta přinesl výstřižek z novin, že Lachman na paralympiádě v Soulu získal stříbro. Později se Ježek s Lachmanem osobně setkal a to rozhodlo. „Bylo mi asi dvacet let, pak to nabralo grády, zamiloval jsem se. Asi nejvíc díky Pepovi, který pro mě byl opravdu vzor,“ vzpomínal Ježek, jak po projížďce s paralympijským medailistou vybral všechny úspory a koupil si kolo. Trénoval a trénoval, až se dostal na paralympiádu v Sydney. Vyhrál dvě zlaté a jednu stříbrnou medaili. Tím ale výčet úspěchů teprve začínal. Jiří Ježek se stal šestinásobným paralympijským vítězem, šestinásobným mistrem světa a ve statistikách je nejúspěšnějším cyklistou paralympijské historie. Úspěšně závodil i se zdravými cyklisty.

Přežil vlastní smrt, po půl roce už zase seděl v sedle

Statistiky cyklistických úspěchů Jiřího Ježka končí v roce 2014, kdy do jeho kariéry zasáhla další nehoda. Na mistrovství světa v USA. „Asi dvě stě metrů před cílem se ťukli dva závodníci a já do nich najel šedesátkou, takže mě to katapultovalo do plůtků vedle trati. Dopadl jsem, pravá ruka ležela vedle levého ramene, měl jsem rozsekaný obličej, vyražený zuby a na hrudi pěnu krve od protržené plíce,“ popsal Ježek, jak se o plot doslova rozpáral. Naposledy si pamatoval, jak doktor v sanitce volá na řidiče, že už ho asi živého nedovezou. Utrpěl zlomeniny žeber, měl zhmožděné plíce, utržený prsní sval, komplikovanou zlomeninu pažní kosti a polámané zuby. Skončil v umělém spánku v nemocnici.

Za půl roku už zase seděl v sedle na startu dalšího závodu.

Zpět na úplný vrchol už ale nemířil. „Už jsem nechtěl vyhrávat, jenom se důstojně rozloučit. Cyklistika mi dala nejlepší manželku, zkušenosti a zážitky, ke kterým bych se jinak nedostal,“ říká dnes.

Stardance jako další životní výzva. Speciální protézy si vyrábí sám

Když letos přišla nabídka, aby soutěžil ve Stardance, neváhal Jiří Ježek ani vteřinu, bere to jako další životní výzvu. „Aby to bylo fair play, ke každému musíte přistupovat stejně. Já mám ambici, aby to bylo koukatelné, nehledě na to, jaký kdo má handicap,“ popsal Ježek v pořadu Spotlight. Do parády si bývalého cyklistu vzala tanečnice Lenka Nora Návorková, která už jednou soutěž vyhrála - v roce 2018 s hercem Jiřím Dvořákem. Trénovat s Ježkem začali později, než ostatní páry, Ježek byl totiž jako komentátor na olympiádě a paralympidádě v Paříži.

Protézy si Jiří Ježek dlouhodobě vyrábí sám. Na tancování ve Stardance už má minimálně tři. „Jedna je na latinu a jive, protože tam se hodně skáče a pruží. Jiná je vhodná na standard, která dovoluje klouzavější pohyb. Uvidíme při dalších tancích. Budeme zjišťovat, která noha je ta nejlepší. Znám to už ze sportu, kdy jsem měl doma šest nebo sedm nohou na různé sporty,“ svěřil se v rozhovoru pro server Super.

Přestože si jde celý život za svým, k tanci přistupuje s pokorou. Kromě umělé nohy ho omezují i další zdravotní pozůstatky nehod. „Nemám dvě žebra u srdce, tak musí Lenka dávat pozor, kam mi sáhne a jestli mi bude dobře držet ten rám, který je nahoře hodně nestabilní. I tohle je zkouška, co moje tělo vydrží,“ říká Ježek.

16. října, jen pár dní po prvním přímém přenosu Stardance, oslaví Ježek padesáté narozeniny.

Jiří Ježek

Bývalý profesionální cyklista, nejúspěšnější paralympionik v historii. Dnes působí jako sportovní moderátor na CNN Prima News, komentuje také sportovní přenosy v České televizi, Eurosportu a dalších televizních kanálech. Studuje Sportovní diplomacii, přednáší a věnuje se různým dobročinným projektům. O svém životním příběhu napsal autobiografickou knihu Frajer. Více informací najdete na https://www.jirijezek.cz.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz