Článek
Moderní doba s sebou nese nástrahy, které jsou neodmyslitelně spjaty se světem technických vymožeností. A postupné ovlivňování dětí je daní, kterou platíme za to, že jsme stále online.
I když se třeba snažíte svoje děti alespoň trochu uhlídat, aby se ve světě internetu neztratily, nemáte prakticky žádnou šanci. Přesvědčili jsme se o tom i v naší rodině. Syn za námi přišel s tím, jestli bychom nezajeli do blízkého obchodního centra, že nám tam chce něco ukázat. Nevěděl jsem, co tím přesně myslí, ale byl listopad, a tak jsem si myslel, že si asi vybral nějaký dárek k Vánocům. A skutečně.
Skončili jsme totiž v parfumerii. Byl jsem tím velmi překvapen, protože syna nikdy parfémy nezajímaly, dokonce se ani ničím nevoněl. Přece jen je mu dvanáct. A najednou mě táhne do parfumerie?
Myslel jsem, že projdeme pánské vůně a že si očichá více parfémů, protože teprve pak si může vybrat ten, který se mu líbí. Jenže on mě táhl k jednomu konkrétnímu regálu a konkrétní značce. Na parfémy, které tam tato značka měla vystaveny, koukal jako na svatý obrázek. Popravdě se přiznám, že jsem tomu moc nerozuměl.
V podstatě měl předem vybráno, který konkrétní parfém chce. Zeptal jsem se ho, jestli už tu někdy byl a očichal si ho. Na to mi stroze odpověděl, že ne, ale že ho chce. Na moje námitky, ať si alespoň přivoní a potvrdí, že se mu ta vůně líbí, vůbec nereagoval. Parfém nevyzkoušel a rovnou ho chtěl.
Mé zmatenosti si zřejmě všimla prodavačka, a tak se k nám spěšným krokem vydala. Řekl jsem jí, že syn je úplně posedlý tímto parfémem a že ho chce, aniž by ho očichal. Na to mi odpověděla, že tam každý den po škole chodí řada žáků a mladých studentů a tento parfém, jehož cena byla mimochodem 4500 Kč za 75 ml, ve velkém vykupují. Stále jsem se nechytal.
Pak z obsluhy vypadlo, že to děti viděly někde na TikToku, protože se tam s tím voněl nějaký influencer. O koho šlo, se mi nepodařilo zjistit. Po zveřejnění videa s parfémem ho ale musí mít všichni chlapci, kteří jsou za něj schopni utratit veškeré své úspory, nebo do parfumerie dotáhnou rodiče, aby jim ho koupili.
Řekl jsem synovi, že to beru na vědomí a že si musí počkat na Ježíška, jestli mu tohle přání splní. Koukl na mě zlým pohledem, ale věc dále nekomentoval. Musím se ještě poradit se ženou, protože se mi tahle ovlivnitelnost dětí skrze sociální sítě vůbec nelíbí. Nechci hanit toho jejich influencera, ale kdo ví, co je to zač. A tuto značku propaguje jistě jen proto, že za to dostane tučnou provizi.
Sociální sítě jsou pro děti takovým nebezpečím, že do určitého věku by na ně samy neměly mít přístup. My jsme tuto chvíli propásli a dětem jsme to dovolili. Teď jen musíme dohlédnout na to, aby se nám to nevymstilo.