Článek
V poslední době se hojně diskutuje o tom, zda by městská doprava neměla být zdarma. Spekulovalo se o tom dokonce v Praze, nakonec to ale nevyšlo. Přesto se k tomuto kroku některá česká města odhodlala. Patří mezi ně i středočeský Kolín.
Doprava zdarma s sebou nese očekávaná pozitiva. Je to benefit zejména pro občany daného města. Za dopravu mohou ušetřit až několik set korun měsíčně za jednu osobu. Rodinný rozpočet takové odlehčení určitě uvítá. Navíc městu klesnou náklady spojené s prodejem jízdenek a měsíčních, čtvrtletních či ročních kupónů. Pokud se jízdenky prodávají u řidiče, což byl i případ Kolína, dojde ke zrychlení jednotlivých linek díky rychlejšímu odbavení cestujících.
Kolín stejně na provoz městské autobusové dopravy výrazně přispíval. Za rok vydalo město na takový druh dopravy kolem 40 milionů korun a jen něco kolem 11 milionů se mu vrátilo na vybraném jízdném. A právě proto není jízdné zdarma takovým zásahem do městského rozpočtu. V Kolíně se takto jezdí už druhým rokem. Nenese tedy cestování zdarma i nějaké nevýhody?
Všichni, co cestují v Kolíně městskými autobusy, to nejprve vítali. Dokonce začali jezdit i ti lidé, kteří do té doby městskou dopravu nepoužívali. Jenže to nemusí být vždy ku prospěchu věci. Čím více lidí městskou dopravu používá, tím více se jednotlivé dopravní prostředky opotřebovávají, jsou nutné jejich častější revize či opravy. Tím pádem stoupají i další náklady na MHD.
V Kolíně už dnes ale lidé s dopravou zdarma nejsou zdaleka tak spokojeni. A není to jen její častou přeplněností. Autobusy totiž jezdí i lidé bez domova, kteří přespávají v různých částech Kolína. Vzhledem k tomu, že se jedná o bezdomovce, o časté osobní hygieně nemůže být řeč. Autobusy jsou tak dnes mnohdy špinavé, některá místa zapáchají. Mnoho lidí už si ani nesedá a raději postojí. Pokud je to možné, lidé se této dopravě raději vyhnou.
Pro některé je ale městská doprava zásadní a neumí si život bez ní představit. A tak jsou tito lidé nuceni jezdit v o poznání horších podmínkách, než byli zvyklí před zavedením jízdného zdarma. Benefit jim sice ušetřil měsíčně pár set korun, ale připravil jim něco mnohem horšího. Jízdu přeplněnými, špinavými a zapáchajícími autobusy. Někteří by dnes byli pro znovuzavedení platby jízdného, jen aby se standard kvality cestování v Kolíně vrátil do původního stavu.
A z toho plyne otázka, zda má skutečně cestování zdarma budoucnost. Nebudou se podmínky v dopravních prostředcích stále jen zhoršovat, až s nimi nakonec běžní lidé přestanou jezdit úplně?
Zpracováno na základě:
a na základě vlastní zkušenosti s městskou autobusovou dopravou v Kolíně