Hlavní obsah
Cestování

Řím chce zavést vstupné k Fontáně di Trevi. A je to dobře. Situace u ní je už léta neudržitelná

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Chaitaastic / Creative Commons / pexels.com

Fontána di Trevi

Řím patří k městům s největší koncentrací památek na jednom místě. A také je to jedno z nejkrásnějších měst Evropy. Podle toho to také u vyhlášených pamětihodností vypadá. Nekonečné fronty a davy turistů mačkajících se na sebe návštěvníka nepotěší.

Článek

Řím je naprosto výjimečný. Nenajdeme zde totiž jen památky, které nám připomínají stavitelskou zručnost středověkých architektů, najdeme zde i největší koncentraci pamětihodností, které pocházejí až z období antiky. Mnohdy se tak jedná o kulturní dědictví starší než dva tisíce let. A možná právě proto se mu říká věčné město.

Jenže tím, že se nachází v jedné z nejnavštěvovanějších zemí světa, stalo se z něj turisticky velmi žádané evropské město. Na některých místech už je turistů tolik, že si musíte vystát i hodiny dlouhé fronty, abyste se vůbec dostali dovnitř. Nejhorší situace je u Kolosea, starověké arény, kde zápasili gladiátoři. Tam je ale prostor tak velký, že jakmile vkročíte do útrob stavby, otevře se před vámi nádherný výhled na celý tento kolos.

Jenže jsou i místa, kde tolik prostoru není. Patří k nim Fontána di Trevi, slavná vodní stavba pocházející z 18. století. Pohled na ni je naprosto dechberoucí. Když si ale představíme, že byla postavena na místě starověké fontány a dodnes ji tak zásobuje voda přivedená do města antickým akvaduktem, mění se náš pohled na ni v něco úchvatného.

Vstupné se k fontáně sice neplatí, ale tím, že se nachází v těsné městské zástavbě, je náměstí před ní poměrně malé. A doslova stále zaplněné. Bude vám trvat někdy i desítky minut, než se vám povede se k ní prodrat. Každý se totiž touží dostat až přímo k ní, protože stará pověra praví, že kdo do ní hodí minci, se do Říma vrátí. A lidé to berou doslova.

Na davy u fontány prakticky neustále dohlíží několik policistů, kteří sledují, jak se turisté k fontáně chovají. Stačí se jí dotknout, nebo se dokonce jen posadit na jeden z ochozů a okamžitě uslyšíte zvuk píšťalky, který oznamuje, že porušujete pravidla. Přímo u fontány pak dostane pouze pár vteřin na to si ji prohlédnout, případně se vyfotit, a už musíte prostor opustit a umožnit přístup dalším zájemcům.

A Řím chce nyní zavést vstupné k této nádherné památce. Jedná se sice o symbolické jedno euro, avšak i taková cena pomůže s regulací počtu návštěvníků u fontány. Někdo fontánu oželí, ti, co už u ní byli, se k ní nebudou snažit dostat opakovaně. Zavedení vstupného je tak jednoznačně velmi dobrým krokem, jak omezit davy před fontánou a jak pomoci uchovat tuto památku i pro budoucí časy.

Problém ale bude s nákupem vstupenek a placením vstupného. Prostor na to, aby se vstupenky prodávaly přímo před fontánou, tam rozhodně není, případně by takové prodejní centrum zabralo část náměstí. A to by bylo jednoznačně ku neprospěchu věci. Takové centrum by tedy bylo třeba zřídit v některé z vedlejších ulic, což ale může mezi turisty vyvolat zmatek. Nekoordinovaně budou pobíhat po okolí a hledat místo, kde si mohou koupit vstupenky.

Samozřejmě existuje možnost, že si vstupenky budou lidé kupovat online, ani v dnešní době však takovou možnost nemá každý návštěvník. A pak je tu ještě problém s kontrolou vstupenek před fontánou. Taková kontrola totiž značně zpomalí plynulost davu, který se bude srocovat u kontroly vstupenek. Celý proces se tak výrazně prodlouží.

Zavedení vstupného je jednoznačně pozitivní věc. Pokud k tomu Řím skutečně přistoupí, pak je třeba ale vymyslet efektivní odbavovací proces, aby skutečně došlo k tomu, čeho tím Římané chtějí docílit.

Zpracováno na základě:

a na základě mnoha návštěv Říma a Fontány di Trevi

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz