Hlavní obsah
Cestování

Za nádhernými viadukty nemusíme cestovat ven z Prahy. Při povodních fungovaly jako náhrada za metro

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Aktron / Wikipedia Commons / CC BY-SA 3.0

Část Severozápadního viaduktu

Asi nejznámějším pražským viaduktem je Negrelliho viadukt. Ten zná ale každý, kdo se alespoň jednou procházel či projížděl oblastí Florence, Karlína či Holešovic. My však chceme mluvit Hlubočepským viaduktech, o kterých ani někteří Pražané nevědí.

Článek

Stejně jako Negrelliho viadukt jsou i Hlubočepské viadukty v podstatě železničními mosty. Když se po nich projedeme vlakem, jistě si vychutnáme krásné výhledy z jejich vrcholu do okolní krajiny, avšak samotné viadukty při jízdě vlakem nikdy neuvidíme. Proto je potřeba k nim sestoupit do Prokopského údolí.

Oba viadukty se nachází na vlakové trati ze smíchovského nádraží do Hostivic a překlenují hluboká údolí. Přestože se jim souhrnně říká Hlubočepské, obě tyto chráněné kulturní památky mají své vlastní názvy.

Prvnímu z viaduktů se říká Jihovýchodní viadukt. Je to ta větší a monumentálnější z obou staveb. Vlak se po něm projíždí ve výšce až 25 metrů nad údolím po celé jeho délce 115 metrů. Pod ním se nachází Hlubočepská ulice a vede tu železniční trať protínající Prokopské údolí. Viadukt ale není rovný, jak by se na stavbu takových rozměrů předpokládalo. Je mírně zahnutý, takže musí být ve své polovině, mezi třetím a čtvrtým obloukem, zpevněn ocelovou konstrukcí.

Severozápadní viadukt je sice menší, nelze však říci, že by byl méně zajímavý. Nachází se jen půl kilometru od Jihovýchodního viaduktu zhruba v místech, kde Prokopské údolí začíná. Má o dva oblouky méně a na délku měří 92 metrů. I tak se vypíná do úctyhodné výšky 20 metrů.

Foto: Honza Groh / Wikipedia Commons / CC BY-SA 3.0

Jihovýchodní viadukt

Oba viadukty se stavěly současně, aby umožnily provoz na tehdejší Buštěhradské dráze, která vedla z Prahy do Kladna, dále pak na Rakovník a pokračovala až do Chomutova a dále na západ. Oba mosty byly postaveny před více než 150 lety. Zprovozněny totiž byly již v roce 1872. Nejprve sloužily pouze pro nákladní dopravu, brzy však po této trati začaly jezdit i osobní vlaky.

Zajímavé je, že na konci minulého století se uvažovalo o tom, že tato dráha bude z důvodu malé vytíženosti zrušena. K tomu nakonec sice nedošlo, ale doprava na trati byla výrazně omezena. V té době ještě nikdo ani netušil, že o pár let později bude tato trasa pro Pražany doslova záchranou.

Když v roce 2002 postihly Prahu velké záplavy a voda zaplavila hned několik stanic pražského metra, využilo město tuto trať jako náhradu za uzavřenou linku B. Dojet se po této trati dá totiž až na Zličín. Od té doby město od jejího zrušení opustilo. O víkendech a o státních svátcích je zde možné vyjet i na vyhlídkové jízdy takzvaným pražským motoráčkem.

Hlubočepské viadukty jsou nádhernou ukázkou železniční architektury a jsou nedílnou součástí této městské části. Při návštěvě Prokopského údolí se na ně zajděte podívat. Uvidíte, že vás ohromí.

Zpracováno na základě:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz