Článek
Dálnici D1 spousta českých občanů nemůže přijít na jméno. Přitom má tato rychlostní komunikace v Česku hned dvě nej. Jedná se jednak o nejstarší dálnici na našem území, jednak ale také o nejdelší dálnici, jaká kdy byla v Česku vybudována. Napojit se na ni lze již na Pražském okruhu a v současnosti se po ní dostaneme bez přerušení prakticky až do Olomouce. Až bude dálnice zcela hotova, povede k česko polským hranicím u Ostravy.
Jeden úsek této dálnice je však velmi zvláštním místem, před kterým se mají mnozí řidiči a cestovatelé na pozoru. Konkrétně se jedna o její 88. kilometr. Je to místo s velkou koncentrací dopravních nehod, které se tu začaly stávat hned po její dostavbě. Mezi ty nejznámější tragédie patří bezesporu nehoda politika Alexandra Dubčeka v roce 1992. K tomuto muži se upíraly zraky českého lidu po sametové revoluci v roce 89. Jenže Dubček tehdy cestoval z Prahy do Bratislavy a jeho řidič si z místa, kterému se v té době už přezdívalo kilometr smrti, vůbec nic nedělal.
Nehoda Dubčeka se však dá velmi snadno vysvětlit. Politik tehdy velmi pospíchal a jeho řidič jel nepřiměřenou rychlostí. Navíc byl v té době povrch vozovky vlhký, což byla v kombinaci s onou rychlostí doslova sázka na jistotu. Proč ale právě tady? Nehoda se přece mohla stát i na jiném dálničním kilometru. Tak jako tak Dubček dva měsíce na to v nemocnici zemřel.
Hodinu po Dubčekově nehodě na stejném místě havaroval kamion. A v dalších letech následovaly stále nové a nové dopravní nehody. Účastníkem vážné dopravní nehody se zde stal i herec Petr Haničinec, který však nehodu přežil, stejně jako politik Miroslav Macek. Jenže počet nehod, ke kterým v těchto místech docházelo, zajímal stále více lidí. A když pak na inkriminovaném kilometru v roce 2008 dochází k hromadné nehodě 116 automobilů, mají milovníci záhad jasno.
A jsou to právě záhadologové, kdo začíná toto místo podrobně zkoumat. Na konci jejich výzkumu stojí tvrzení, že místo je geopatogenní zónou, tedy místem silného zemního záření, které ovlivňuje chování člověka a má zhoubný vliv na jeho zdraví. Nic takového se ale nikdy neprokázalo.
Co se ale prokázat podařilo, je fakt, že tato část dálnice D1 je postavena na bývalých pohřebištích, což dokazuje i to, že během její stavby byly objeveno mnoho lidských ostatků. Stejně tak se místo samotné stalo dějištěm drastických historických událostí. Těmito místy například táhlo husitské vojsko v době husitských válek a v okolí dálnice došlo i k několika masakrům. Jenže ani to nevysvětluje, proč by zrovna zde mělo k dopravním nehodám docházet častěji než kdekoli jinde.
88. kilometr dálnice D1 je opravdu velmi zvláštní místo, kde se děje velké množství nehod už po mnoho let. Vysvětlovat ale jeho temnou auru krvavou historií místa nebo geopatogenními zóna může být pro konzervativního člověka až příliš.
Zpracováno na základě: