Hlavní obsah
Názory a úvahy

Místenku ve vlaku by měli mít všichni, povinně

Foto: HonzaZOpavy

Proč v dálkovém vlaku nemáme to, co nám v dálkovém autobusu nebo letadle přijde naprosto normální?

Článek

Nedávno jsem se dočetl, že „Nastoupíte, usadíte se a z původně volného místa vás někdo vyhodí. A potom znovu a znovu. Tak vypadá cestování nacpanými vlaky“. Trochu mi chybí informace, proč autor tohoto prohlášení jsouc si vědom skutečnosti, že vlak, kterým hodlá cestovat, bude nacpaný, se dobrovolně rozhodne, že si místenku na vlak nekoupí. Ano, když si jízdenku kupujete „postaru“ – tedy offline, tak vás místenka bude něco stát, konkrétně je to většinou 35 korun, vskutku závratná cena, zvlášť vzhledem k ceně jízdenky. Ale není těch 35 korun adekvátní částka za to, že víte, že celou dobu cesty budete sedět na svém místě a nikdo vás z něj nevyhodí?

Nabízí se otázka, jestli je fér, že někdo, kdo si koupí jízdenku na webu nebo v mobilní aplikaci, by měl dostat místenku zdarma, zatímco někdo si ji musí platit. Na druhou stranu, když si někdo dokáže prodat jízdenku sám, neměl by být bonifikován za to, že dopravci ušetřil náklady na pokladního, nájem či elektřinu? Navíc si myslím, že argument, že je to možnost pouze pro technicky zdatnější, je dosti zavádějící. Aplikace Můj vlak, či web Českých drah je jeden z nejlepší prodejních kanálů na jízdenky široko daleko, a to jsem jízdenku kupoval skoro napříč celou Evropou. Složitost nákupu jízdenky online bych tedy označil za srovnatelnou, ne-li lehčí než publikování článku, na nějž reaguji.

A jak bych vyřešil problém s neoznačováním jízdenek a s existencí expresní rezervace? Docela jednoduše – nechal bych všechny vlaky vyšší kvality označit jako ty s povinnou rezervací místa k sezení (=místenkou). Tím by se vyřešila podstata problému – každý cestující by měl rezervaci na své místo a nebude existovat jiný cestující, který si bude nárokovat totéž místo pro sebe.

Chtěl bych rovnou reagovat na hlavní z argumentů, proč to takto nejde – když bude vlak vyprodaný, tak je lepší ve vlaku alespoň stát než nejet.

To, že je vlak vyprodaný, pravděpodobně není chyba toho vlaku (dala by se použít myšlenka – zavedli jsme vlak, ale jezdili nám tam lidi). Je to problém jeho nízké kapacity. Většina vlaků v Česku jezdí v závazku veřejné služby a objednává je Ministerstvo dopravy, které klade i požadavky na kapacitu souprav na jednotlivých spojích. To, že je vlak vyprodán, je tedy otázkou buď toho, že dopravce neplní svůj závazek požadované kapacity, nebo ministerstvo špatně formulovalo požadavek na kapacitu daného vlaku. V obou případech se ale jedná o věc ministerstva a nikoliv faktu, zdali jsou ve vlaku povinné místenky či ne. Navíc z pohledu cestujícího, který si zakoupil jízdenku a třeba si i zaplatil místenku tak ulička plná dalších cestujících, kdy i cesta na WC je hodna výkonu artisty z cirkusu, naprosto degraduje pověst železniční dopravy.

Měli bychom se tedy na ministerstvu ptát, proč nepožaduje dostatečnou kapacity na všech spojích anebo jaké kroky činní k tomu, aby dopravci dodržovali své závazky, místo toho, aby vymýšleli, proč to nejde.

A co s místenkou zdarma při koupi po internetu?

Já bych na tom nic principiálně neměnil, jen bych místenky zdarma dal všem cestujícím, kteří si koupí jízdenku a zavedl bych poplatek za nákup na pokladně ve výši ceny místenky. A neříkal bych tomu ani poplatek, ale příspěvek na provoz pokladny.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám