Článek
Pro větší bezpečnost
Ačkoliv se k návrhům EK / EU stavím většinou negativně, v tomto případě změnu vítám. Nevím jak vám, ale mně dost vadí, když musím sdílet silnice s nezodpovědnými řidiči, kteří nejsou schopni poskytnout svým vozům alespoň základní servis.
Unikající provozní kapaliny, prorezlé karoserie a mohutně kouřící diesely můžete na silnici vidět každý den. Napadlo vás někdy, jak takové vraky vůbec mohly projít technickou? Scénář je pokaždé stejný. Vždycky se to udělá „tak nějak, aby to prošlo“, a pak je na další dva roky klid. To mi nepřijde jako správný a zodpovědný přístup.
Evropský komisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas se vyjádřil takto:
EU je pevně odhodlána snížit do roku 2030 úmrtnost a vážná zranění na silnicích o 50 %. Dnešní iniciativa představuje významný krok vpřed, pokud jde o to, aby byly naše silnice bezpečnější, čistší vzduch a usnadnil život občanům. Modernizací našich pravidel technické způsobilosti využíváme nejnovější technologie, posilujeme prosazování a zajišťujeme, aby držely krok s vyvíjející se realitou mobility.
Tiskové prohlášení EK v originálním znění si můžete přečíst ZDE. Komisař Tzitzikostas zároveň dodává, že ačkoliv se v roce 2024 podařilo snížit úmrtnost na silnicích o 3 %, stále to není dostačující.
Celé prohlášení včetně meziročního srovnání najdete ZDE
Lidé mluví o šikaně
Sotva se tato informace objevila na síti, lidé vzali diskuze útokem. Mluví se o šikaně ze strany EU a další zbytečné byrokracii. Není to však úplně pravda. Návrh předkládá několik klíčových bodů, které mohou významně přispět k vyřešení dlouhodobých potíží.
Například boj proti podvodům, digitalizaci nebo vylepšenou správu dat. Potíž je v tom, že občané vidí pouze zkrácení dvouleté platnosti technické kontroly na polovinu a nic víc je nezajímá. Někteří dokonce volají po vystoupení z EU.
Já osobně nový návrh EK za šikanu nepovažuji. Jestliže se podaří jej prosadit a následně aplikovat, pak jde o krok správným směrem. Třeba to pomůže k vymýcení nebezpečných vraků ze silnic a k redukci počtu nezodpovědných řidičů.
Zdroje:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_1083
https://transport.ec.europa.eu/news-events/news/updated-rules-safer-roads-less-air-pollution-and-digital-vehicle-documents-2025-04-24_en