Hlavní obsah

Čínská a korejská auta válcují evropský trh, Evropané budou bez práce

Foto: Siyuwj, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Čínský automobilový průmysl nabízí mnohem levnější avšak dnes již kvalitou srovnatelná vozidla jako naše tradiční značky.

Také jste si všimli, že na českých silnicích již pomalu nevidíte automobily typické pro evropskou střední třídu? A nejen to, už i velká SUV z Asie nahrazují předražené tradiční značky. Samotnou kapitolou jsou motockly. Co bude dál?

Článek

Tradiční vozy

Snad každý, kdo někdy řídil osobní automobil nebo motocykl, má ve svém srdci oblíbenou automobilovou či motocyklovou značku. Pro děti se nejlepším vozy na světě zpravidla stávaly právě ty, kterými jezdili na zadních sedačkách za dobrodružstvím společně se svou rodinou.

Pokaždé, když se rodina odněkud vracela a tatínek přijížděl k vratům rodinného domu, děti už se vzadu prali o to, kdo bude u taťky na klíně řídit celých padesát metrů k domu. Dospělí, především tatínci, se zase viděli v závodních hvězdách, které každou neděli nadneseně řečeno trhaly asfalt nebo šotolinu v motoristických pořadech. Jako byl svého času všem známý Svět motorů nebo přímé přenosy závodů Moto GP a Formule 1. 

Pro maminky byla mimo jiné nejdůležitější praktičnost vozu a jeho barva. I já patřím mezi ty, kteří mají svou oblíbenou značku z dětství jak automobilu tak i motocyklu. V dnešní předražené době však i u nás, při výběru nového vozu musely jít city stranou. V první řadě bylo důležité dosáhnout vůbec na vlastní bydlení. V dalším kroku, kam výběr rodinného auta spadá, už se musely dělat kompromisy.

Finanční situace typické české rodiny

Když jsme začínali s partnerkou bydlet ve společné nájemní domácnosti, pečlivě jsme si dávali peníze bokem, abychom si mohli zažádat o hypotéku. Koupě vlastní domácnosti byla vždy, alespoň do nedávna, pro mnohé priorita číslo jedna.

Když jsme dali do kupy požadovaných deset procent pro zisk hypotečního úvěru a splnili i hromadu podmínek, které byly nutné k poskytnutí půjčky, bylo vyhráno. To jsme však ještě netušili, jaká doba nás čeká.

Podotknu jen fakt, že jsme vybírali bydlení v okresním městě na Vysočině, kde oproti jiným regionům blíže Praze, byly i přívětivější ceny nemovitostí. Druhá stránka věci je to, že na Vysočině jsou zase výrazně nižší mzdy. Ale to je věc jiná.

Po koupi vlastního bydlení následovala svatba a založení rodiny. Poté se nám narodila první dcerka a žena tak opustila slušně placené zaměstnání a šla na mateřskou dovolenou. Normální jev každé rodiny v ČR.

Poté přišlo na řadu druhé dítě, zde jsme se již lehce zapotili. Prvně to byl Covid, potom válka na Ukrajině. Ať to bylo co to bylo, to hlavní bylo zdražování pro české domácnosti. Zdražovaly se úvěry, energie, pohonné hmoty, potraviny, apod. Ani současná vláda tomu nešla moc naproti, místo toho, aby se zajímala o občany ČR, řešila především zahraniční politiku. Zvyšovaly se daně z nemovitosti, zrušila se například i sleva na dani na manželku na mateřské a tak dále.

Výrazně nižší cena

Kvalita, praktičnost, vzhled a cena. To jsou kritéria, kterými se řídí většina lidí, uvažujících o koupi nového rodinného vozu. Co se kvality týče, zrovna zde v minulosti asijští výrobci značně pokulhávali. Opak je dnes však pravdou.

Když si vezmeme, že průměrná životnost nového vozu je dnes cca 15 let a problémem je hlavně koroze ošizených materiálů, tak se dostávám do stejné situace jako většina. Sice bych si rád dopřál a koupil značku vozu, ke které mám blízko. Ale díky dnes již srovnatelné kvalitě vozidel však začínám uvažovat o výrazně levnějšímu a lépe vybavenému vozidlu z Asie.

V mé garáži, sice neuvidíte plakát s Kiou, Hyundaiem nebo SsangYongem. Abych si však koupil novou Škodovku, Volkswagena nebo snad Audi, znamenalo by to téměř dvakrát tak větší finanční zátěž pro rodinný rozpočet.

Dneska už na nové auto bez leasingu dosáhne málokdo, tak proč se ještě více zavazovat, když vám někdo nabídne lepší vůz za výrazně nižší cenu? Jako hrdý patriot bych velice rád podpořil místní průmysl, ale to bych zase zadřel svojí rodinu a v závěru, proč vlastně.

Sice automobilový průmysl živí českou ekonomiku, ale většinovým vlastníkem Škodovky jsou stejně Němci. Škodovka má už takhle na kahánku i co se elektromobilty týče. Tato veřejností nechtěná, předražená záležitost se zdá již pomalu upadá.

Elektroauta by však byla kapitola sama o sobě. Já nemůžu být ten, který českou značku spasí, musím uvažovat racionálně i s vědomím, že toto celé v globálu může vést i k propouštění českých zaměstnanců a propadu už tak špatné ekonomiky našeho státu.

Závěrem

Na celou záležitost se dá dívat z různých úhlů pohledů. Pro mě je však nejdůležitější vlastní rodina a finanční odpovědnost, nad kterou musím dnes přemýšlet i při výběru vozu. Když je člověk zdravý a vše takříkajíc šlape, dá se uvažovat o ledasčem.

Když pak přijdou první neduhy spojené s nejistotou příjmu, mohou pak nastat problémy. A jak to máte vy, s výběrem vozu? Kupujete modely od tradičních výrobců a děláte si tak radost i na úkor výrazně vyšší pořizovací ceny? Nebo už jste se také dostali do situace většiny českých domácností? Hlasujte v anketě a můžete se také vyjádřit v diskuzích.

Anketa

Když kupuji vůz, přemýšlím následovně.
Kupuji výhradně evropské vozy.
50 %
Koupím evropský vůz, oželím však lepší výbavu.
0 %
Pořídím si automobil asijský.
50 %
Na nový vůz nemám, neuvažuji proto ani o koupi vozu čínského nebo korejského.
0 %
Celkem hlasovali 2 čtenáři.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz