Článek
Ovšem není divu, za to si totiž nic nekoupí. A v dnešní době ultra konzumního způsobu života, kdy je pro mnohé to nejdůležitější se ukázat před ostatními, hlavně vlastnit, mít a obklopovat se materiálnem, je jasné, že tomu podlehne kde kdo.
Oč jde? Celou problematiku pravděpodobně znáte, je to takové pomalu bobtnající veřejné tajemství, na kterém si pěkně namazali kapsu mnozí slavní.
Je to internetová platforma TRENDYOL.
Jak jsme tu již psali, Trendyol funguje na principu internetového tržiště původem z Turecka, které expandovalo do dalších zemí. Jeho velkým podílníkem je čínská korporace Alibaba.
Nabízí ultra fast fashion a další zboží za velmi nízké ceny, investuje miliony do reklamy a marketingu napříč státy. Roční obrat má v neuvěřitelných sumách a jelikož nabízí stále aktuální trendy doslova za pár korun, dohromady denně odbaví miliony balíčků.
Nejenže se jedná o byznys, který jde naprosto proti udržitelnosti a životnímu prostředí, ale hlavně se jedná o produkty jejichž výrobní cena je nesmyslně nízká. Jak velký je to průšvih se můžete dočíst zde.
Za reklamu nekvalitního zboží desetitisíce
Ale co možná hůř? Tato korporace uplatila mnoho slavných nehoráznými částkami. V našem českém rybníčků je takových zaprodanců více než dost.
Přičemž jim podnik platí ještě provize z každého prodaného kusu, a to 60 %. Na celou problematiku nyní veřejně upozornila Míša Říbalová, bývalá misska, modelka a influencerka. A odkryla tak zákulisí, v jakém spolupráce probíhá.
Co to ve skutečnosti znamená? Že nabízené produkty mají ještě nižší hodnotu než za kterou jsou nabízené. Kvalita sama.
Jak Míša trefně říká ve videu, 60 % z ceny jde tomu, kdo vám zboží doporučil, respektive přes odkaz jakého konkrétního influencera jste nakoupili.
Vybavuji si příspěvky na sociálních sítích mnoha influencerek, které se snaží podsunout svým sledujícím typy na „úžasné kousky“, které jsou naprosto „top“, rozplývají se nad tím, jak skvěle oblečení z Trendyolu vypadá a vzdychají nad „famózní cenou“. Ovšem jejich jediný cíl je, abyste klikli na jejich odkaz, který ve svých příspěvcích nabízí, nakoupili si a jim šlo zmíněných 60 % z vašeho nákupu do jejich vlastní kapsy.
A to není vše, 10 - 20 % z částky jde agentuře, a když připočteme výrobní a přepravní náklady, přidáme fakt, že samotný Trendyol musí logicky něco vydělat, výrobní cena tak laciných kousků musí být s mírou nadsázky v mínusu.
A to je přinejmenším divné. Pochopitelně ti, kteří Trendyol propagují, tyto podmínky znají. Čili na svých fanoušcích a sledujících záměrně vydělávají desetitisíce propagováním velmi pofidérních a nekvalitních produktů. A samozřejmě vědí, oč se jedná.
Jsou to padělky?
Míša zároveň otevřela další téma. A to skutečnost, jak je možné, že trička, která obvykle stojí i několik tisíc korun je možné na tomto tržišti koupit za pár desítek, maximálně stovek korun?
No, kdo má všech pět pohromadě se velmi rychle dovtípí.
A kdo že s Trendyolem spolupracuje a balamutí tak své fanoušky?
Velmi často nabádají k nákupům obě sestry Myslivcovy. Jinak na tom není ani modelka Natálie Kočendová nebo Hanka Dědková.
V médiích byla pranýřovaná Tereza Ramba, která se navzdory tomu, že hovořila o udržitelnosti, spojila s tímto tržištěm.
Mezi dalšími slavnými, kteří se více či méně zaprodali této turecko- čínské katastrofě jsou například Nikol Švanterová, Týnuš Třešničková, Agáta Hanychová a dle zdrojů i módní návrhářka Vanda Janda. A mnozí další.
Přičemž poslední dvě jména vzbudila velkou kontroverzi. Agáta nedávno na svém instagramu soptila, že na rozdíl od jiných v Číně nikdy nenakupovala. Asi však zapomněla na tuto spolupráci za desítky tisíc.
O Vandě Jandě ani nemluvě. Je považována za úspěšnou módní návrhářku, sama se nazývá full time divou a spolupráce s takto neetickou společností byla přinejmenším bizarní.
Naopak proti tomuto tržišti se vymezila právě Míša Říbalová, modelka Jitka Nováčková, Nela Slováková nebo Radka Třeštíková, která v minulosti na svém instagramu napsala:
„Je to mimo jiné absolutní fast fashion trash, který ztělesňuje všechno to, proti čemu se poslední roky na poli módy bojuje, od kvality, pracovních podmínek až po dopad masivní výroby na životní prostředí. Píše se rok 2024 a my už zase míříme hluboko do háje.“
Anketa
Zdroje:
Instagram Míši Říbalové, Agáty Hanychové, Natálie Kočendové, Hanky Dědkové, Dominiky Myslivcové, Natálie Myslivcové