Hlavní obsah
Automobily a doprava

Příběh návratu šampióna MotoGP M. Marqueze nabírá na obrátkách a Češi mohou být opět u toho

Foto: Box Repsol, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

MotoGP se po dlouhých pěti letech vrací do České republiky, což je samo o sobě skvělé. Na výsluní se zpět dostává i Španěl Marc Marquez. Má šanci dohnat italskou legendu a svého odvěkého rivala Valentina Rossiho v počtu titulů mistra světa?

Článek

Královna motorsportu, aneb seriál závodů mistroství světa silničních motorek nesoucí název MotoGP, se po dlouhých pěti letech vrací do České republiky. Mnozí fanoušci tak budou moci opětovně pocítit husí kůži po celém těle při dechberoucí rychlé jízdě těch nejlepších jezdců na Masarykově okruhu v Brně.

Velká cena České republiky se bude od 18. do 20. července 2025. Letošní sezóna přináší však ještě něco více.

Jeden z nejznámějších a nejtalentovanějších jezdců všech dob Marc Marquez po letech nezdarů a zranění přestoupil do nového týmu. Do týmu s těmi nejvyššími ambicemi, který má zároveň téměř neomezený budget. Ti, kdo tohoto houževnatého Španěla již odepsali budou zřejmě muset svůj postoj přehodnotit.

Jediným jeho cílem je totiž opětovné získání titulu mistra světa. Ambice Ducati Lenovo teamu jdou ruku v ruce s ambicemi samotného Marqueze, který získal svůj poslední titul v roce 2019 a v historické tabulce nejlepších jezdců se zasekl na počtu osmi titulů mistra světa.

O jeden více má už pouze legendární Valentino Rossi. Ten svůj poslední cenný skalp získal v roce 2009 a od té doby se marně pokoušel o zisk desátého titulu.

Nepovedlo se a na konci sezóny 2021 ukončil profesionální kariéru jezdce MotoGP. Vypadalo to ovšem, že svůj prozatímní rekord udrží. Marquézova slibně rozjetá kariéra se totiž po letech na vrcholu zasekla a začala stagnovat. Na vině byly především pády zaviněné jeho horkokrevností a agresivním stylem jízdy, při které se mnohým divákům tajil dech.

Spolu s pády přišla samozřejmě i zranění. To nejvážnější, které utrpěl byla zlomenina pažní kosti, kvůli které musel absolvovat hned dvě operace a vynechat tak téměř celou sezónu 2020.

Foto: Box Repsol, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

I přes enormní rivalitu obou jezdců mezi nimi panuje respekt a stoprocentní sportovní chování

Následující sezóny to byl jiný Marc Marquez než ten, kterého jsme znali doposud. Mnozí na něj zanevřeli. Nejenže ho limitovalo zmiňované zranění, které Marc při námaze spojené s tréninkem a závodním tempem stále cítil. Navíc motocykl Honda, na kterém v týmu Repsol jezdil celou svou závodní kariéru, přestával být konkurenceschopný.

Svůj veškerý technický vývoj Honda zaměřila na jediného jezdce, avšak díky jeho závodní pauze a dlouhé době bez možnosti testování a vývoje se situace ještě zhoršila.

Marquez se v letech 2021-2023 umístil nejlépe na 7. místě v celkovém pořadí seriálu mistrovství světa, což byl pro osminásobného světového šampióna jasný impulz ke změně.

A tak se po skončení kontraktu v Repsol Honda v roce 2023, i přes velmi lukrativní finanční nabídku na pokračování v týmu, rozhodl pro změnu. Zřejmě cítil, že má na víc než na sedmé místo a opustil tak tovární tým, nabízející obrovskou sumu.

Možná i za vidinou toho, že bude mít zase z jízdy na motorce radost přijal o dost skromnější nabídku menšího satelitního týmu Gresini racing MotoGP.

Součástí přestupu byla i změna značky motocyklu. Marquez se poprvé v životě, pod výše zmíněným týmem, usadil za řídítka motocyklu Ducati, s níž se postupně seznamoval. V sezóně 2024 pak získal celkem deset pódiových umístění, z toho vyhrál tři velké ceny a v celkovém pořadí seriálu mistrovství světa se umístil na 3. místě. Že by návrat šampiona?

Marquez si tak sobě i fanouškům dokázal, že na přední příčky stále patří a získal novou motivaci do závodění.

Foto: Box Repsol, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/2.0>, via Wikimedia Commons

Nekonečná rivalita Rossiho a Marqueze

Pak to přišlo, nabídka na sedačku do továrny Ducati Lenovo teamu. Spojení aktuálně nejúspěšnějšího týmu v MotoGP a jezdce s obrovským marketingovým přesahem. Okamžitě se vzbudil poprask na všech sociálních sítích a internetových diskuzích. Všichni fanoušci silničních motocyklů před sezónou 2025 netrpělivě vyhlíželi předsezónní testy.

A nyní tu máme úplně novou situaci. Aktuálně máme odjeté první dvě velké ceny sezóny 2025. Velkou cenu Thajska a Argentiny. Vítězem obou závodů není nikdo jiný než Marc Marquez. Třešničkou na dortu pro rodinu Marquézových už může být jen fakt, že v obou závodech se na druhém místě umístil mladší, méně úspěšný bratr Marca, Alex.

Otázkou však zůstává, zda dokáže Marc Marquez udržet svou stávající formu a dokončit sezónu bez vážnějšího pádu, který by mohl zapříčinit nějaké zranění. Dorovná legendárního Valentina Rossiho v počtu titulů mistra světa?

Pro zajímavost, Marcovi je 32 let. Valentino ve své neúspěšné honbě za vidinou tak moc chtěného, desátého titulu nakonec ukončil svou kariéru profesionálního sportovce v úctyhodném věku 42 let. Španěl má však dostatek času na to, aby ukázal, kdo je skutečným králem.

Dokáže tento talent, pokud bude mít dostatek motivace a vydrží mu zdraví, v následujících sezónách získat svůj devátý titul či dokonce překonat rekord Valentina Rossiho a stát se tak naprostým králem MotoGP?

Anketa

Získá v letošní sezóně Marc Marquez svůj 9. titul mistra světa a vyrovná tak rekord Valentina Rossiho?
Ano a v následujících sezónách překoná Valentina Rossiho
83,3 %
Ano, ale Valentina Rossiho překonat nedokáže
11,1 %
Ne nezíská
5,6 %
Celkem hlasovalo 18 čtenářů.

V průběhu let jsme mohli být svědky toho, jak mladý Marc Marquez postupně rostl jako jezdec i jako osobnost. Z velkého obdivu vůči Valentino Rossimu se stal jeho úhlavním nepřítelem v bojích o titul mistra světa.

Byli jsme u mnoha vyhrocených závodů, plných kontaktů, těsných předjetí a také pádů. Hustá atmosféra, která panovala mezi oběma jezdci, ať již na závodní dráze, v paddocku či na tiskových konferencích, by se dala krájet.

Dnes tu máme na jedné straně hrdého majitele závodního týmu VR 46 Racing team, který žene své svěřence Franca Morbidelliho a Fabia di Giannantonia ku předu, aby alespoň pomyslně bojoval se stále aktivním rivalem. Ten si ovšem bude muset poradit se současnou vyrovnanou konkurencí jezdců, složených taktéž z bývalých mistrů světa na straně druhé. Ať už je to Jorge Martin, který je však aktuálně zraněný, dále Francesco Bagnaia, Fabio Quartararo, nebo Joan Mir.

Pojďme tuto napínavou sezónu prožívat společně u televizních obrazovek. Další Velká cena se pojede v neděli 30. března 2025 ve 21:00 hod. našeho času v americkém Austinu. V ideálním případě si později přijďme užít atmosféru domácí Velké ceny 18. - 20. července 2025 na Masarykův okruh do Brna, kde ve třídě Moto 2 bude závodit i naše želízko v ohni závodů mistrovství světa v podobě Filipa Salače. Ten je momentálně na 15. místě průběžného pořadí třídy Moto 2.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Valentino Rossi
Ducati

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz