Hlavní obsah

Řidiči v Česku získají novou pravomoc. Rozhodla o tom EU a většina z nich to zatím vůbec netuší

Foto: whykei Unsplash

Evropská unie odklepla zásadní změnu pro všechny držitele řidičáků skupiny B. Už brzy totiž budou moci s „béčkem“ řídit i vozy až do 4,25 tuny. Většina českých řidičů o tom zatím nemá ani ponětí.

Článek

Rozšíření řidičských průkazů skupiny B

Řidičský průkaz skupiny B se v dohledné době dočká výrazného rozšíření svého záběru. Evropská unie totiž po dlouhém jednání rozhodla zvýšit hmotnostní limit pro tuto nejrozšířenější řidičskou kategorii z dosavadních 3,5 na 4,25 tuny.

Na první pohled jde o zvýšení jen o několik set kilogramů, v praxi však půjde o zásadní posun, který otevře nové možnosti nejen pro majitele obytných automobilů a karavanů, ale také pro řidiče těžších elektromobilů. Dosud totiž platilo, že kdo si chtěl pořídit komfortně vybavený velký obytňák, musel si získat řidičské oprávnění skupiny C1 – a právě to spoustu zájemců odradilo.

Proč se limit zvyšuje?

Za hlavními důvody této změny stojí dva trendy. Rostoucí hmotnost moderních aut s elektrickým pohonem a stále populárnější cestování v obytných vozech. Elektromobily jsou kvůli těžkým bateriím výrazně těžší než vozidla se spalovacími motory a některé modely byly svou hmotností prakticky vyloučeny z možnosti řídit je s běžným „béčkem“.

Zároveň v Evropě v posledních letech dramaticky přibylo karavanů a obytných aut. Jejich majitelé i výrobci už dlouho volají po zvýšení limitu, protože plně vybavené obytné vozidlo se do 3,5 tuny vejde jen stěží. Původně se sice uvažovalo o navýšení hmotnostního limitu jen pro vozidla na alternativní pohon (zejména elektromobily), nakonec však Brusel rozhodl rozšířit výjimku na všechny automobily do 4,25 tuny. Z této změny tak budou těžit i řidiči, kteří neplánují pořídit si elektromobil, ale rádi by vyrazili ve větším a pohodlnějším karavanu.

Jaké podmínky musejí řidiči splnit?

Zvýšení limitu neznamená, že každý držitel skupiny B bude moci automaticky usednout za volant čtyřtunového vozu. To, jestli budou řidiči muset na školení, ke zkoušce nebo na obojí, si určí jednotlivé státy podle vlastního uvážení.

Kdy začne změna platit?

Asi nejdůležitější otázka zní: od kdy si běžní řidiči budou moci tuto novinku vyzkoušet v praxi? Ačkoli se evropské instituce již na zvýšení limitu oficiálně dohodly, neznamená to, že by bylo vše vyřešeno okamžitě. Ve skutečnosti může trvat ještě několik let, než se nová směrnice formálně promítne do legislativy jednotlivých členských států a začne se vydávat zmíněné rozšířené oprávnění. Členské země budou mít na zavedení změny až čtyři roky od finálního schválení předpisu. Ministerstvo dopravy ČR odhaduje účinnost novinky přibližně v letech 2028 až 2029. Řidiči si tedy zatím musí počkat – mohou se však těšit, že nejpozději do konce tohoto desetiletí vyrazí na cesty s vysněným velkým karavanem, aniž by kvůli tomu potřebovali profesionální řidičský průkaz pro nákladní vozy.

Zdroje

https://autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/s-ridicakem-skupiny-b-bude-mozne-ridit-i-tezsi-auta-rozhodla-o-tom-evropska-unie

https://auto-mania.cz/elektromobily-prepsaly-pravidla-s-ridicakem-skupiny-b-muzete-ridit-vic-nez-driv/

https://www.vlasta.cz/inspirace/ridicsky-prukaz-skupiny-b-zmena-obytny-vuz-podminky/

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-ridicak-b-i-na-vetsi-auta-navrhuje-eu-40476349

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz