Hlavní obsah

Falešní experti zaplavili sítě. Poctivým OSVČ škodí nejvíc

Foto: Freepik

Čím dál více freelancerů naráží na samozvané odborníky, kteří snižují úroveň trhu.

Denně přibývají experti, kteří slibují zázraky za pár korun. V facebookových skupinách se to jen hemží „odborníky“, co si po rychlokurzu myslí, že umí vše. Klienti pak končí podvedení, s prázdnými kapsami a zničenými projekty.

Článek

Sociální sítě se staly úrodnou půdou pro fenomén „rádoby specialistů“. Ať už jde o správu sociálních sítí, tvorbu webů, grafiku nebo marketingové kampaně, denně se setkáváme s nabídkami, které slibují hory doly za minimální úsilí a ještě menší cenu.

Realita je ale často drsná – po zaplacení zálohy a týdnech marného čekání klienti zjišťují, že byli podvedeni. Jejich projekt stojí, peníze zmizely a dotyčný „specialista“ se vypařil z internetu.

Kde se bere to nekonečné sebevědomí?

U lidí, kteří po pár hodinách sledování tutoriálů na YouTube nebo po absolvování víkendového kurzu začnou nabízet své „profesionální“ služby, je to zarážející.

Může za to nedostatečné povědomí o náročnosti daného oboru, nebo čistá arogance. Zatímco v řemeslech je nutná praxe, učení a certifikace, digitální svět se zdá být divokým západem, kde si každý může hrát na cokoliv.

Chybí nám zde systém, který by odfiltroval skutečné odborníky od těch, kteří si na ně pouze hrají.

Je řešením formální vzdělání?

Ani vzdělání není záruka. Mnoho z nás má výuční list, maturitu či titul v oborech, ale realita trhu se neustále mění. To, že máte „papír“, neznamená, že jste aktuálně fundovaní v každém aspektu svého oboru.

Příklad z finančního sektoru

V posledních letech zde funguje systém povinného ročního přezkoušení v rozsahu 15 hodin. Kdo ho neabsolvuje, nesmí činnost vykonávat. První rok to výrazně zredukovalo počet lidí, například v pojišťovnictví.

Jenže jsme Češi, a tak velké firmy začaly systém obcházet stylem „ty jsi tu jako asistentka, smlouvy budeš psát přes kolegu, který to podepíše“.

Osobně mám školu na marketing, propagaci a vývoj webových stránek, ale celý život jsem obchodník. I když mám papír, že jsem tedy „profík“, rozhodně bych teď někomu nešla udělat web a tvářila se, jak jsem na to fundovaná.

Musela bych se znovu řádně proškolit, až pak bych si na to zase věřila. Nemám ráda krabicové či šablonové řešení, které často rádoby profíci používají pro svou tvorbu. A o kódování či pravidlech neví nic.

Chtělo by to chránit spotřebitele

Měli bychom zavést certifikace nebo povinná přezkoušení pro digitální profesionály. Jenže, kdo by je měl garantovat správnost a zajišťovat kontrolu? Aby to opět neskončilo obcházením pravidel.

Alternativou je, aby sami klienti byli obezřetnější a investovali svůj čas a peníze do prověřených odborníků s jasnými referencemi.

Už jste se někdy spálili se super nabídkou z internetu? O kolik jste přišli peněz a za co?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz