Hlavní obsah
Nakupování a trendy

Honíme slevy, potápíme ekonomiku. A politici chtějí spustit web, který to jen urychlí

Foto: Freepik

Stačí, aby Čech viděl slevu či akci, a obchod si ho získá. O původu zboží pak často nepřemýšlí.

Čínské e-shopy a řetězce s levnými položkami ničí český trh. Zatímco honíme slevy, zavírají tradiční firmy, v lepším případě se výroba přesouvá mimo ČR. Místo snížení daní stát chystá portál na porovnání cen, který situaci jen zhorší.

Článek

Čínské e-shopy generují obrovské obraty, stejně jako řetězce, kde většina sortimentu stojí pod sto korun. Mnozí poukazují na využívání dětské práce v zemích třetího světa jako na hlavní problém těchto levných produktů. Ale je to skutečně jádro věci?

Pravda je taková, že velká část oblečení, obuvi či dalšího zboží se vyrábí v rozvojových zemích. A nejde jen o neznámé značky z čínských e-shopů – totéž dělají světoznámé značky. Levná pracovní síla je láka a výrobci dobře vědí, že koncový zákazník chce především nízkou cenu. Výsledkem je často nižší kvalita než kdysi.

Místo aby stát podpořil domácí výrobu snížením daní, zvažuje národní srovnávač cen – další web, který zřejmě situaci na trhu neulehčí, ale naopak ji může ještě zhoršit.

České už není tak české

Možná bychom neměli hlásitě podporovat zaměstnávání dětí v chudých zemích a slevové akce, ale měli bychom nakupovat od těch, kteří sice nejsou nejlevnější, ale mají provozovnu u nás či v Evropě.

Vezměte si třeba známé tavené sýry, které se u nás vyráběly dlouhá léta a teď se jejich výroba přesouvá do Německa, nebo okurky, které se už nedělají na Moravě, ale v Turecku. Ne každý produkt, který jsme považovali za český, stále český je.

Přitom lokální značky často nejsou dražší než ty proslulé po celé zemi, ale bývají stejně kvalitní, ne-li kvalitnější. A nemusíte ani na farmářské trhy – stačí se dívat na sortiment v běžných obchodech. I lokální sýraři, pekaři či řezníci mohou být na pultech velkých obchodů, jen to berou jako nutnost, protože je tyto obrovské řetězce hodně škrtí na ceně, aby si mohly nasadit velkou marži a vytěžit co nejvíc.

Změna myšlení by mohla fungovat

Stačilo by změnit nákupní vnímání a myšlení, a možná by se jednou gigantické podniky stáhly zpět. Ale to se nestane, protože jsme Češi a líbí se nám vše rychle, hlavně levně a ideálně ve velkém množství, ať se nám to vejde do těch obřích kufrů aut, na které jsme tak posedlí.

Politici kopou za portál

Jako největší bizár mi přijde to, jak politici nadšeně hlásají, že potřebujeme státní portál na porovnávání cen potravin. Vážně?

Místo toho, aby snížili DPH na potraviny, raději za státní peníze zadají zakázku na IT projekt, na kterém si někdo slušně namastí kapsu. Zase. Z našich daní. Bravo.

Za vše si můžeme sami

Díky honbě za levným zbožím zavírají živnostníci a firmy, které přežily i druhou světovou válku, ale čínské e-shopy už ne. Za tento stav si můžeme sami.

Každým nákupem rozhodujeme, jestli podpoříme místní ekonomiku, nebo pošleme peníze za oceán. Volba je na nás – stejně jako odpovědnost za mizející tradiční firmy.

Anketa

Co je pro vás při nákupu důležitější?
Nejnižší cena bez ohledu na původ zboží
0 %
Podpora českých a lokálních výrobců
0 %
Kvalita a udržitelnost výrobků
0 %
Rychlost a pohodlí nákupu
0 %
Celkem hlasovalo 0 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz