Článek
Pandemie nám ukázala spousty nových cest i změn, to samé platilo i pro placení. Bezkontaktní platby byly doporučované, aby se nešířila nákaza mezi lidmi. Nyní jsme v roce 2024 a na mnohých místech se čas vrátil nenávratně zpět.
Zrušení EET
Jakmile došlo k ukončení EET spousta podnikatelů to využila a opět vyvěsila na dveře svých podniků cedulky: „Platba pouze v hotovosti“. A já trpím.
Hotovost u sebe nosím opravdu zřídka, protože platba mobilním telefonem, hodinkami či kartou je pro mě nejlepší volbou.
Během pandemie a povinného EET jsem se konečně podívala i do obchůdků, kde bych jindy bez hotovosti nepochodila. Nyní je to opět zpět. A přijde mi, že je toho čím dál více.
Podnikatelé už ani nemají výmluvy
Když se otevřeně zeptám dotyčného podnikatele, proč karty nebere, odvětí, že je to jen jeho volba. Když se mi to nelíbí, můžu jít o dům dál. Tím se nám změnila doba „z náš zákazník, náš pán“ na „klidně si jdi ke konkurenci, on mi sem přijde někdo jiný“. Osobně podnikám již několik let, neumím si představit, že bych toto svému klientovi řekla.
Může mít platba v hotovosti jinou nálepku než „levota“?
Všichni, kteří podnikají a mají terminály, tak vám řeknou, že se jim to ve finále vyplatí. Protože minimum lidí, kteří u sebe nemají hotovost, si ji půjdou někam obstarat a vrátí se. Ceny terminálů po skončení EET šly rapidně dolů, proto jejich pořízení již není tak nákladné. V salonech si s tím kadeřnice a manikérky poradily i tak, že si vytvořily QR kódy na zaplacení. Aby klientům vyšly vstříc. A to se mi líbí, hledají cestu.
Pokud jste někde na horách, tam je pochopitelné, že platba přes terminál nepůjde z technických důvodů. Případně pochopím ještě prodejce na trhu. I když, i ti už nosí terminály s sebou. Ale jaký důvod může mít podnikatel ve městě?
Nedělají to kvůli „dýškům“?
Dýško v restauraci můžete poskytnout i při platbě kartou, otázkou je, jak s tím pak naloží majitel restaurace. To samé platí u nákupů online, můžete odměnu pro kurýra zadat také rovnou při platbě.
Anketa
Vždy se snažím vyhodnocovat to, jestli mi stojí za to, se do podobného podniku vrátit. Byl ten podnikatel milý, je ta jeho nabídka tak skvělá? Nebo podpořím podnikatele, který dělá maximum proto, aby si u něj zákazník nakoupil bez komplikací?
Zažila jsem podnik na samotě, kde platba kartou nešla z technických důvodů. Majitel přišel, že mu to klidně můžeme poslat na účet. Jak říkávala babička: „Když se chce, tak to jde.“
Jak tuto problematiku v podnicích vnímáte vy? Máte vždy u sebe hotovost, nebo už jste si také zvykli chodit ven jen s telefonem? Děkuji za vaše hlasování v anketě.