Článek
V posledních letech v naší zemi přibývá samoobslužných pokladen, dokonce i prodejen bez obsluhy. Zatímco někteří zákazníci si libují, jiní jsou naštvaní. Je tento trend jen způsobem, jak obchodníci snižují náklady na úkor zákaznického servisu? Nebo jde o promyšlený tah? Pojďme se na to podívat.
Jaké výhody mají zákazníci, kteří nakupují přes samoobslužné pokladny?
Díky ochotě si vše namarkovat, obchodníci svým zákazníkům např. poskytují vyšší slevy, bonusové body, a hlavně rychlejší nákup bez dlouhých front.
Pokud si zboží markujete přes aplikaci obchodu nebo scanerem, zboží si rovnou skládáte do tašek nebo koše. Nemusíte ho vyndat na pás a nechat ho namarkovat. Ušetří to nejen čas, ale i námahu.
U markování až na samoobslužné pokladně musíte košík dát na váhu, ze které postupně markujete zboží.
Stydlíni ocení možnost soukromí, kdo si někdy nechtěl koupit něco nestandardního, ale bál se reakce pokladní. To vám v tomto případě nehrozí.
Největší výhoda je pro introverty, nemusí se nutit do komunikace s lidmi. Pokud tedy nenastane nějaká chyba a je nutné přivolat obsluhu.
Jaké výhody mají obchodníci?
Když pomineme úsporu za platy pokladních, velikou výhodou je sledování nákupních zvyklostí zákazníků a následné cílené reklamě. Proto se vám slevy na další nákup načítají pro zboží, které často nakupujete.
Další výhodou je také to, že chybové zaúčtování jde mimo obchodníka. Jestli si tam namarkujete chybně pečivo, můžete si za to bohužel sami.
Provoz nonstop není problém, to je bezesporu to největší gró. Proto vznikají i automatizované prodejny, které jsou i mimo pracovní dobu přístupné pro zákazníky. Stačí si stáhnou aplikaci a mít bankovní identitu. Poté se vám otevře prodejna a vy si můžete v klidu nakoupit, jen musíte opět hradit bezkontaktně.
Jaké jsou nevýhody samoobslužných pokladen?
Jakmile máte nějaký alkohol, nebo zboží, které ho obsahuje (např. i WC čistič), bez kontroly věku se nedostane k zaplacení. Musíte vyčkat na obsluhu. Což v některých obchodech trvá dlouho.
Obchodník ztrácí osobní kontakt se zákazníkem, to znamená, že si zákazník nevytvoří k obchodu vztah. Určitě máte nějaký oblíbený obchod, kam jdete rádi jen proto, že je tam milá obsluha. Tady stačí, aby jednou kasa nefungovala a zákazník se už nemusí vrátit.
Na samoobslužných kasách ve většině případech nelze platit hotově.
Možné krádeže na samoobslužných pokladnách jsou možné, nicméně obchodníci mají i namátkové kontroly. Určitě se to nevyplatí pokoušet.
Má smysl chodit na samoobslužné pokladny?
Pokud si rádi povídáte s lidmi, platíte hlavně hotově a nevadí vám fronty, můžete samoobslužné kasy míjet. V opačném případě si je zkuste, třeba vás to osloví více.
Často ve svém okolí slýchám to, že je lidé bojkotují, protože nechtějí, abych jejich kamarádi přišli o práci. Bohužel pokrok bojkotem nezastavíme, ti, co pracovali na pokladnách, buď budou mít jinou činnost nebo budou nuceni si hledat jiné zaměstnání. Podobně to bylo i v minulosti, nakupovalo se převážně v pultových prodejnách. Které velice rychle nahradily supermarkety.
Jak to vnímáte vy? Chodíte na samoobslužné pokladny? Nebo je statečně ignorujete?