Článek
Marketing potřebuje každý podnikatel, ale Kemp Keramika na břehu Hracholuské přehrady na Plzeňsku by měl dostat zlatého bludišťáka za to, že našel cestu, která naštve tak velké množství lidí, že se to na internetu a v médiích okamžitě chytne. Investice půl milionu do nebinárních toalet jim paradoxně přinese zlatý důl.
Vedení kempu se rozhodlo jít s dobou a investovat částku, za kterou by mohli postavit pět standardních toalet, do jedné speciální, která uspokojí potřeby všech genderových identit najednou.
Moderní téma za staromódní ceny
Nebinární identita je v současném společenském diskurzu horké téma, o kterém se mluví v médiích, na sociálních sítích i v politických debatách. Kemp se zjevně rozhodl přispět svou troškou do mlýna, a to způsobem, který nezůstane nepovšimnut, především kvůli vysoké ceně.
Ekonomická efektivita, nebo luxusní rozmařilost?
Běžné toalety stojí zhruba sto tisíc korun, takže se nabízí otázka, co dělá tuto nebinární toaletu pětkrát cennější. Má snad zlaté kohoutky, samočisticí systém nebo snad poskytuje psychoterapeutické služby?
Za půl milionu by člověk očekával, že toaleta bude umět alespoň základy konverzace o genderové teorii. Návratnost investice je přinejmenším diskutabilní, zvláště když uvážíme, že průměrný kemp navštíví jen omezené množství lidí identifikujících se jako nebinární.
Marketingový potenciál: Když kontroverzní znamená viditelný
Je třeba uznat, že z marketingového hlediska jde o geniální tah. Žádná reklama za půl milionu by kempu nepřinesla takovou pozornost jako jedna předražená toaleta.
Úspěch nepřijde díky autobusům plným lidí, kteří neví, jestli jsou holka, kluk nebo to, ale díky tomu, že o kempu bude slyšet. Novinka přitáhne běžné návštěvníky, kteří si u nich užijí víkend u vody nebo prázdniny, zvědavce, kteří si chtějí prohlédnout, jak vypadá půlmilionová toaleta.
Rodiny s dětmi jistě ocení atmosféru místa, které se nebojí jít s dobou. Kemp se jedním odvážným krokem dostal na přední stránky novin a do diskusí na sociálních sítích, což je publicity, kterou by jinak musel draze zaplatit.
Je to plýtvání, nebo investice do budoucnosti?
Otázkou zůstává, zda je půl milionu korun za nebinární toalety rozumnou investicí nebo zbytečným plýtváním. Z čistě ekonomického hlediska se jeví jako nepřiměřená, z marketingového pohledu jde o mistrovský tah.
Možná je pravda někde uprostřed a Kemp Keramika vsadil na kombinaci společenské odpovědnosti a chytrého PR, která se mu v dlouhodobém horizontu může vyplatit. Jedno je jisté: o Kempu Keramika na břehu Hracholuské přehrady teď ví každý.
A to je v dnešním přesyceném trhu k nezaplacení, i když půl milionu je za tuhle lekci trochu drahá cena.