Článek
Když se poprvé vynořily na Slovensku proruské billboardy s nápisy, jako je „Bez Ruska nepřežijeme“, „Ukrajina je nepřítel“ či „EU a NATO nepotřebujeme“, velká část společnosti je přičítala stávající slovenské vládě nebo jejím podporovatelům. Například u nás jeden z občanů vylíčil redakci webu FAEI své první myšlenky:
„Dělal jsem si tam z našich slovenských spolupracovníků srandu kvůli výsledku jejich prezidentských voleb, ale všichni tvrdili, že oni nevolili. Měli jste a mohlo to dopadnout jinak, řekl jsem jim. Kdybych ten proruský billboard viděl cestou za nimi, asi bych volil ostřejší slova. Tu fotku jsem pak hned poslal kolegům z firmy do naší skupiny na sociální síti. Skoro nikdo nereagoval, asi byli v šoku, tak jako já. I když jsem cestou na Slovensko brzy ráno poslouchal podcast Radiožurnálu o výsledku slovenských prezidentských voleb, tohle jsem fakt nečekal a pořád si kladu otázku, co to má znamenat.“
Kdo s koho si nakonec asi dělal legraci a smál se naposled, nám vysvětlil bývalý minister obrany a předseda protivládních, protificovských Demokratů - Jaroslav Naď:
„V sobotu v podvečerných hodinách sme začali vylepovať 99 billboardov po celom Slovensku. 99 billboardov s týmito tromi vyjadreniami.“
„Hovoríte si, že toto je neprijateľné, že to je nechutné, že to je zlé, že to je kruté? No, súhlasíme. My s vami absolútne súhlasíme. Také sú ale činy Ficovej vlády. Neprijateľné, nechutné, zlé a kruté.“
„Keď sme si my demokratické spektrum, mysleli, že slušné protesty, kde dvihneme prsty hore, nám zachránia voľby, tak v tom čase druhá strana klamala, strašila, urážala a vymýšľala si.“
Rozumím tomu, když zaznívá kritika politiky Roberta Fica, ať už vnitřní, nebo pro nás relevantní - vnější, mezinárodní. Sám jsem publikoval několik článků, kde ospravedlňování Ruska slovenským premiérem odsuzuji. Ale je snad tohle způsob (tj. těchto billboardů), jakým bojovat o voliče a vyjadřovat své politické názory?
Za mě opravdu NE. Naď to ospravedlňuje tím, že je třeba být tvrdý, jinak se údajně budou vždy nacházet pod Ficovou nadvládou. Pro mě je tohle jeden z důvodů, proč bych jako potencionální volič Fica měl zřejmě volit jeho a ne Naďa. Je totiž chytřejší a většinou si hraje na člověka míru než konfliktu. Takový „charakter“ láká více než Naďova agresivita.
Jednak těmito hesly povzbuzujete, nebo se spíše přidáváte, k nenávisti vůči Ukrajině (tímto neříkám, že to platí na všechny, kteří tyto billboardy konzumují), třebaže byl záměr opačný, jednak motáte hlavy svým vlastním voličům. Ukázkový příklad jsem citoval výše. Že se následně v kampani mají objevit opačné výroky, to už tenhle šokový moment nezachrání.
Je zapotřebí bojovat se zlem (jak říká Naď), ale určitě ne totožnými či agresivními prostředky. Chce-li někdo zvrátit směřování Slovenska, mělo by to být skrze slušnou a asertivní kampaň. Odlišme prosím pojmy tvrdý a razantní. Ať si opozičníci Fica trvají vytrvale na svém a razantně zdůrazňují své požadavky. Ale být bezohledný a nehledět na okolí, taková tvrdost opravdu slušné a obyčejné lidi neosloví.
Toto nejsou knížecí rady, toto je pouze komentář, zamyšlení a snad i příklad k poučení pro nás. A abych nezapomněl, takovou kampaň jsme mohli vidět i z druhé strany během prezidentských voleb vůči Ivanu Korčokovi. Je to zkrátka nepřijatelné, ať už tak činí kdokoli.