Jediný ledový krystal postačí k nalezení života nejen na Jupiterově měsíci Europě

Foto: NASA/JPL-Caltech/Veřejný zdroj

Umělecké ztvárnění Saturnova měsíce enceladus zobrazuje hydrotermální aktivitu na mořském dně a praskliny v ledové kůře měsíce, které umožňují vymrštění materiálu z vodního nitra do vesmíru.

Drobné meteority vymršťují kousky povrchu Europy do vesmíru a podpovrchový oceán by mohl vypouštět materiál do vesmíru jako oblaky.

Nová studie publikována v Science Advances, je skvělou zprávou pro hledání života mimo Zemi. Vědci dříve představili plány, jak se dostat do těchto oceánů pomocí vrtacích robotů, ale nový výzkum naznačuje, že existuje ještě něco jednoduššího, co by mohlo poskytnout informace o možnosti života v těchto oceánech. Vše, co vědci potřebují, je jediné zrnko ledu.

Podzemní oceány Evropy i Enceladu občas vypustí do vesmíru, ve kterém materiál z oceánu zamrzne do sprchy ledových krystalků. Výzkum v laboratoři ukázal, že v těchto oceánských světech je přítomen život a současná technologie jej dokáže detekovat v minimálním množství.

Ledem pokryté oceány některých měsíců obíhajících kolem Saturnu a Jupiteru jsou již dlouho předními kandidáty při hledání mimozemského života. Nová laboratorní studie vedená Washingtonskou univerzitou v Seattlu a Freie Universität Berlin ukazuje, že jednotlivá ledová zrna vyvržená z těchto planetárních těles mohou obsahovat dostatek materiálu pro přístroje, které tam na podzim míří, aby detekovaly známky života, pokud takový život existuje.

„Poprvé jsme ukázali, že i nepatrný zlomek buněčného materiálu by mohl být identifikován hmotnostním spektrometrem na palubě kosmické lodi,“ řekl vedoucí autor Dr. Fabian Klenner z Washingtonské univerzity v prohlášení. „Naše výsledky nám dávají větší jistotu, že pomocí nadcházejících přístrojů budeme schopni detekovat formy života podobné těm na Zemi, o kterých stále více věříme, že by se mohly vyskytovat na oceánských měsících.“

Tým vybral jednoduchou bakterii, aby simuloval možné formy života v oceánu Evropy. Použili Sphingopyxis alaskensis, bakterii, která se vyskytuje ve vodách Aljašky, takže dobře přežije chlad a dokáže si poradit s malým množstvím živin.

Umělecké ztvárnění Saturnova měsíce Enceladus, zobrazující hydrotermální aktivitu na mořském dně a praskliny v ledové kůře měsíce, které umožňují vymrštění materiálu z vodního nitra do vesmíru.

Foto: European Space Agency/Volný zdroj

Kresba vlevo zobrazuje Enceladus a jeho ledem pokrytý oceán s trhlinami poblíž jižního pólu, o kterých se předpokládá, že pronikají skrz ledovou kůru. Prostřední panel ukazuje, kde se autoři domnívají, že by se životu mohlo dařit: na vrcholu vody, v navrhované tenké vrstvě (zobrazené žlutě) jako na pozemských oceánech. Pravý panel ukazuje, že jak bubliny plynu stoupají a praskají, bakteriální buňky by se mohly dostat do prostoru s kapičkami, které se pak staly ledovými zrnky, která detekovala Cassini.

Přístroje, jako je SUrface Dust Analyzer, Europa Clipper NASA, který odstartuje v říjnu, mají schopnost detekovat právě takový materiál, zejména lipidy. Tyto tukové molekuly by mohly tvořit membrány těchto mimozemských životních forem a jejich molekulární struktury jsou mnohem stabilnější než DNA.

3D model SUrface Dust Analyzer (SUDA), nástroj pro chemickou analýzu na Europa Clipper/Volný zdroj NASA.

Europa Clipper provede téměř 50 průletů kolem Europy, o níž jsou vědci přesvědčeni, že její vnitřní oceán obsahuje dvakrát více vody než oceány Země dohromady. A Měsíc může mít v současnosti podmínky vhodné pro podporu života. Devět vědeckých přístrojů kosmické lodi bude shromažďovat data o měsíční atmosféře, povrchu a vnitřku. Informace, které vědci použijí ke změření hloubky a slanosti oceánu, tloušťky ledové kůry a potenciálních oblaků, které mohou vypouštět podpovrchovou vodu do prostor.