Ledová kometa může svou explozí zničit úplné zatmění Slunce

Foto: Petr Horalek/European Southern Observatory/Flickr

Autor snímku je fotografem na volné noze. Je popularizátorem astronomie a také prvním českým foto ambasadorem Evropské jižní observatoře. Stále pokračuje ve své vášni a lásce ke všem jedinečným pohledům na noční oblohu a astronomickým úkazům.

12P/Pons-Brooks (12P) je 17 kilometrů široká kometa, která obíhá kolem Slunce po vysoce eliptické dráze zhruba jednou za 71 let. 12P je kryovulkanická ledová sopka. To znamená, že občas vybuchne, když sluneční záření rozbije její ledovou skořápku.

Kometa se během úplného zatmění Slunce, dne 8. dubna, dostane do blízkosti Slunce, což může způsobit její explozi.

Podle LifeScience, by mohla během úplného zatmění Slunce vztyčit svou zeleně zabarvenou hlavu. Kometa velikosti města, která v současnosti uhání k Zemi, se může objevit na fotografiích vzácné astronomické události. A pokud vybuchne před totalitou, ve fázi zatmění, kdy je Slunce zcela zablokováno, mohla by být kometa viditelná i pouhým okem, tvrdí jeden odborník.

Foto: European Southern Observatory/Petr Horálek/Flickr

Pro astrofotografy by bylo zachycení tak vzácného snímku „splněným snem,“ řekl Live Science v e-mailu Petr Horálek, astrofotograf z České republiky. „Taková příležitost je opravdu velmi vzácná!“

Kometa 12P/Pons-Brooks (12P), známá také jako ďábelská, je 17 km široká kometa, která obíhá kolem Slunce po vysoce eliptické dráze zhruba jednou za 71 let. 12P je kryovulkanická neboli ledová kometa. To znamená, že občas vybuchne, když sluneční záření rozbije její ledový obal neboli jádro a umožní jí vystřelit do vesmíru kombinaci ledu a plynu, známou jako kryomagma, ze svých mrazivých útrob. Když k tomu dojde, kryomagma rozšíří kometární komu, oblak plynu a prachu kolem jádra komety a kometa se tak na několik následujících dní jeví mnohem jasnější.

Očekává se, že 12P se nejvíce přiblíží ke Slunci 24. dubna, než proletí kolem naší domovské hvězdy. K Zemi se nejblíže dostane okolo 2. června. To znamená, že během nadcházejícího zatmění, které bude viditelné ve velkých částech Severní Ameriky, 12P bude mnohem jasnější než nyní a bude umístěna velmi blízko slunci. V důsledku toho by kometa mohla být viditelná pro fotografy s výkonnými čočkami, když Měsíc dočasně blokuje sluneční světlo, uvádí Spaceweather.com.

Loni v červenci astronomové sledovali, jak 12P poprvé po 69 letech vybuchla na vrcholu a od té doby k erupcím dochází poměrně často. Během raných erupcí 12P se rozšířené kóma komety vychýlilo. Díky tomu to vypadalo, že má rohy, což vedlo k jeho démonické přezdívce. Během nedávných erupcí však tyto rohy chyběly. Nedávné fotografie komety také ukazují, že vyzařuje zelené světlo, což je způsobeno vysokými hladinami dikarbonu v komě a ohonu.

Během časných erupcí způsobilo rozšířené kóma 12P, že to vypadalo, jako by mu narostly rohy. Tyto rohy se však již neobjevují, i když kometa exploduje.

Astrofotograf Eliot Herman z Arizony, který v uplynulém roce pravidelně fotografoval 12P, je také přesvědčen, že kometa bude viditelná pomocí fotoaparátu, a plánuje shromáždit několik snímků události, aby se zlepšilo světlo komety.

Foto: Eliot Herman/Flickr

Nedávné fotografie ukazují, že koma 12P má vzácný zelený odstín.

Pokud kometa exploduje ve dnech před zatměním, je velká šance, že bude viditelná i pouhým okem, řekl Herman. Tyto výbuchy je však „notoricky obtížné předvídat,“ dodal.

Foto: Michael Jaeger/spaceweather.com/Volný zdroj

Michael Jaeger vyfotografoval kometu ze své dvorní observatoře v Rakousku 16. února. „Ohon komety je nádherný,“ říká. „V současné době je více než 2,5 stupně dlouhá.“

Horálek, který kometu také nějakou dobu sleduje, se také domnívá, že 12P by mohla být viditelná pouhým okem, ale pouze v případě, že by krátce předtím došlo k velké erupci.

(Připomínka: Při sledování částečné fáze zatmění byste měli vždy používat ochranné brýle. Pouze během úplného zatmění, kdy je Slunce zcela blokováno Měsícem, je bezpečné dívat se na slunce pouhým okem. Pokud tak neučiníte, může dojít k trvalému poškození zraku.)

Během zatmění, dne 8. dubna, bude Slunce také na slunečním maximu, což je nejaktivnější fáze slunečního 11letého slunečního cyklu. V důsledku toho bude jeho koróna, vnější atmosféra, která během zatmění vypadá jako moře přízračných bílých úponků, obzvláště viditelná, takže letošní zatmění bude událostí, která se stane jednou za život.