Hlavní obsah

Co pro sebe mohu udělat, když chci zlepšit dovednosti komunikace a asertivity?

Foto: Ivo Hriso

Jak na to?

Článek

Pojďme se na to podívat nejprve z hlediska psychologického výzkumu a koncepcí:

Aktivní poslech:

· Rogersova koncepce aktivního poslechu: Podle Carla Rogerse je aktivní poslech základním prvkem efektivní komunikace. Zahrnuje nejen slyšení slov, ale i porozumění emocím a pocity, které za nimi stojí.

„Poslouchat není čekat na svou příležitost mluvit, ale plné porozumění druhému.“ - J. Drayton

Empatie:

· Empatické naslouchání: Stephen Covey zdůrazňuje důležitost empatie při poslechu. Empatické naslouchání znamená soustředit se nejen na slova, ale i na pocity a potřeby mluvčího.

· Teorie mysli: Empatie je schopnost vcítit se do perspektivy druhé osoby. Teorie mysli je psychologický koncept, který popisuje schopnost chápat, že i ostatní mají své myšlenky, pocity a perspektivy.

· Empatický komunikační model: Daniel Goleman zdůrazňuje důležitost empatie v emocionální inteligenci. Empatický komunikační model spojuje schopnost identifikovat a chápat emoce druhých s úspěšnou komunikací.

„Nevíte, jaký je pocit, dokud nejste na jeho místě.“ - Eleanor Roosevelt

Asertivita:

· Asertivní komunikace: Alberti a Emmons tvrdí, že asertivita je schopnost vyjádřit své myšlenky a pocity jasně, bez agrese nebo poddajnosti. Zdůrazňují, že asertivita je klíčová pro zdravou a  efektivní komunikaci.

· Asertivní práva: Manuel J. Smith identifikoval různá práva, která bychom měli respektovat a uplatňovat v  komunikaci. Patří sem právo říct „ne“, právo požadovat změnu, a další.

„Asertivita není o tom, že bychom byli vždy správní, ale o tom, že respektujeme vlastní hodnoty i hodnoty druhých.“ - Zig Ziglar

A nyní k praktickému využití:

Aktivní poslech:

· Oční kontakt: Udržujte oční kontakt, abyste ukázali, že jste opravdu přítomní. Oční kontakt je klíčovým prvkem aktivního poslechu. Když udržujete oční kontakt, signalizujete svou připravenost naslouchat a  ukazujete, že je pro vás komunikace důležitá. Vyhněte se přehnanému hledění pryč nebo na telefon, což může signalizovat nedostatek zájmu.

· Parafrázování: Opakujte vlastními slovy, co jste slyšeli, abyste potvrdili porozumění. Parafrázování znamená vyjádřit myšlenky druhé osoby vlastními slovy. Tímto způsobem potvrzujete, že jste porozuměli a  dáváte druhému možnost opravit jakékoli nedorozumění. Například, pokud někdo řekne: „Cítím se trochu přetížený prací,“ můžete odpovědět: „Chápu, že se cítíš přetíženým v pracovním prostředí.“

Empatie:

· Postavení ve smyslu „Já“: Přijměte postoj, který umožňuje sdílet své pocity a myšlenky otevřeně. Empatie začíná tím, že si uvědomujete vlastní pocity a myšlenky. Použití postavení ve smyslu „Já“ znamená sdílet své vlastní zkušenosti s otevřeným srdcem. Místo toho, abyste říkali, „To, co děláš, je špatně,“ můžete říci: „Cítím se….., když se toto děje.“ Tímto způsobem otevíráte prostor pro vzájemné porozumění.

· Zájem o druhého: Ptáme se na pocity a potřeby druhých a projevujeme zájem o jejich perspektivu. Empatická komunikace zahrnuje projevování zájmu o pocity a potřeby druhých. Aktivní poslech, kladení otázek a  projevování soucitu jsou všechny součásti projevování zájmu. Například, místo abyste říkali, „Proč to děláš takto?“ můžete se ptát: „Jak se cítíš v této situaci? Jak ti mohu pomoci?“

Asertivita:

· Jasný výraz: Vyjádřete své myšlenky jasně a s respektem. Jasný výraz zahrnuje vyjádření svých myšlenek s respektem k sobě i k druhým. Vyhněte se výrazům, které by mohly být považovány za agresivní nebo obviňující. Například, místo abyste řekli, „Vždycky děláš chyby,“ můžete říct: „Cítím se někdy zmatený, když dochází k nedorozuměním. Můžeme najít způsob, jak to zlepšit?“

· „Já“ zprávy: Používejte vyjádření svých pocitů a potřeb, například „Cítím se…“ nebo „Potřebuji…“. Používání „Já“ zpráv umožňuje vyjádřit své pocity a  potřeby bez obviňování druhých. Namísto toho, abyste říkali, „Vždycky mě ignoruješ,“ můžete říci: „Cítím se opuštěný, když mám pocit, že moje myšlenky nejsou slyšeny. Můžeme si o tom promluvit?“

Závěr:

Zlepšení komunikačních dovedností vyžaduje uvědomění si psychologických aspektů komunikace a praktickou implementaci těchto principů. Aktivní poslech, empatie a asertivita mohou posílit jak osobní, tak profesní vztahy. Pravidelným cvičením těchto dovedností můžeme postupně dosáhnout většího porozumění a efektivity ve své komunikaci.

Těšíme se na Vás příště.

Vaše

www.harmoniemind.cz

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz