Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Všichni za jedna?

Foto: Jak to vidí Coco

obrázek vytvořen pomocí canva.com

Co kdyby se školní známky určovaly stejně jako platy — bez ohledu na snahu, zkušenosti, nebo pokrok? Mělo by to být fér pro všechny, nebo spravedlivé pro každého jinak?

Článek

Blíží se konec školního roku a s ním i tradiční rituál rozdávání vysvědčení. Některé děti si ho vystaví doma na ledničku, jiné raději rychle zasunou mezi sešity. Učitelé sčítají známky, přemýšlejí, zda přihlédnout ke snaze, píli, pokroku. A pak se tiše rozhodnou — protože ve škole ještě pořád platí, že člověk není jen součtem výsledků.

Ale jak dlouho ještě?

Ve světě práce už přituhuje. Evropská směrnice přikazuje, aby lidé na stejné pozici dostávali stejnou mzdu. Bez ohledu na to, jak moc se snaží, jaké mají zkušenosti nebo jestli si po směně ještě zametou pod nohama. Nařízení je jasné: stejná pozice, stejná odměna. Tečka.

A co kdyby podobná logika dorazila i do škol?

Co kdyby učitel už nesměl přihlédnout k tomu, že Pepa udělal za rok obrovský pokrok, i když mu pořád ještě dělá potíže y/i? Co kdyby snaha Aničky, která se večer učí i s baterkou pod peřinou, najednou neměla žádnou váhu, protože její průměr je 2,51 a to znamená trojku. Konec diskuzí.

Snaha není měřitelná. Zájem žáka (například o daný předmět, o učení samotné, o zlepšování se) nejde snadno změřit, porovnat nebo zachytit číslem. Není to jako test, kde napočítáš body. Učitel ho sice může vnímat — pozná, kdo se ptá, kdo má jiskru v očích, kdo si doma hledá věci navíc — ale nemá na to pevnou metriku, která by byla pro všechny stejná. Pokrok se špatně zapisuje do excelu. A tak raději nehodnotit vůbec — nebo přesně podle výpočtu. Nikomu tím přece neublížíme. Všichni dostanou to samé. Všichni budou spokojení.

Opravdu?

Tak si říkám, kdy pro školní známky začnou platit stejná pravidla jako pro platy? Protože když se všichni hodnotí stejně, začne to být dřív nebo později úplně jedno. Snažíš se? Zbytečné. Vzdáváš to? No tak jo. Hlavně, že je to fér. Že to nikdo nerozporuje. A že to dobře vypadá v tabulce.

Co si o tom myslíte vy?
Má mít snaha ve škole váhu, i když se nedá přesně změřit? A patří rovnost vždycky na první místo — i za cenu, že neodměníme snahu, zkušenosti nebo pokrok? Je fér mít na stejné pozici stejné peníze bez ohledu na to, kolik do toho člověk dává?

Těším se na vaše komentáře.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám