Článek
Když se v dnešní době podíváte na sociální sítě, není žádnou zvláštností, že se zde objevují fotografie a videa dětí. Tentokrát ale nemáme na mysli účty samotných dětí, ale profily, které založily jejich rodiče. Instagram, Facebook, YouTube i TikTok každý den zaplavují snímky i videa dětí při každodenních i méně tradičních činnostech. Proč je sdílení dětí jejich rodiči na sociálních sítích problematické?
Fenomén sdílení dětí (často bez jejich souhlasu) ze strany rodičů získal název „sharenting“. Jedná se o poměrně nový trend, který se rozšířil s nástupem sociálních médií a digitální technologie. Slovo „sharenting“ je kombinací slov „sharing“ (sdílení) a „parenting“ (rodičovství), a označuje praktiku sdílení informací o dětech na sociálních médiích rodiči nebo jinými příbuznými. Tyto informace mohou zahrnovat fotografie, videa, informace o zdravotním stavu nebo dokonce informace o každodenních plánech včetně údajů o poloze.
Sharenting se stal běžnou součástí digitálního života řady rodičů, za určitých okolností ale může mít potenciálně negativní následky pro děti. Při sdílení dětí na sociálních sítích je zapotřebí vzít v úvahu hned několik faktorů, které by rodiče měli vzít v úvahu při rozhodování o tom, co sdílet o svých dětech na sociálních médiích.
Prvním faktorem je soukromí a bezpečnost dětí. Sdílení fotografií nebo informací o dětech na sociálních médiích může být nebezpečné, protože mohou být vidět lidmi, kteří by je vidět neměli. Například se může stát, že fotky dítěte skončí v rukou pedofilů nebo jiných lidí, kteří je mohou zneužít. V Čechách se například kdysi objevila zpráva o tom, že se na pedofilních komunitních fórech objevovaly fotky českých dětí, které rodinní příslušníci v dobré víře veřejně umístili na nejrůznější sociální sítě[1].
Dalším faktorem je narušení soukromí dětí. Sdílení informací o dětech na sociálních médiích může být považováno za narušení soukromí dítěte, a to zejména v případě, kdy dítě se zveřejněním nesouhlasí, případně o něm neví. Tyto informace mohou být použity proti dítěti – ať už v budoucnosti, nebo třeba ze strany spolužáků ve škole, kteří si mohou z dotyčného dělat kvůli obsahu na sociálních sítích legraci.
Třetím faktorem jsou psychologické dopady na děti. Sdílení informací o dětech na sociálních médiích může mít negativní dopad na jejich sebevědomí a sebeúctu. Děti mohou cítit, že jsou stále veřejně vystaveny a hodnoceny, což může mít dlouhodobé dopady na jejich psychické zdraví.
Samostatnou kapitolou jsou pak rodiče z řad takzvaných influencerů – tedy slavných tvůrců obsahu na sociální sítě, kteří uzavírají spolupráce s nejrůznějšími značkami a firmami. Tito influenceři mohou za fotky svých dětí dostávat od firem zaplaceno, a to jak penězi, tak i produkty v rámci takzvané barterové spolupráce. V takových případech se dítě stává nástrojem výdělku svých rodičů, mnohdy ale samo neobdrží z výdělku žádný podíl, a v příspěvcích často figuruje proti své vůli.
Jak mohou rodiče omezit sharenting?
Přemýšlejte o tom, co sdílíte. Přemýšlejte o tom, zda je třeba sdílet fotografie nebo informace o dětech na sociálních sítích. Rodiče by neměli zveřejňovat snímky a videa, na kterých jsou děti ve zranitelných nebo nevhodných pózách a situacích, případně fotky a videa, která by se v budoucnu mohla stát nástrojem šikany ze strany vrstevníků. V zájmu bezpečnosti dítěte byste neměli sdílet detaily o tom, kde dítě bydlí, kam chodí do školy, nebo jaké kroužky navštěvuje. Důležitým krokem je také obezřetnost při nastavování viditelnosti a soukromí fotek dětí na sociálních sítích. Je zcela pochopitelné, že každý rodič je na svou ratolest hrdý, a chce se o vše důležité podělit. Je ale třeba zachovávat zdravý rozum a vždy stavět na první místo zájmy dítěte.