Článek
Poměrně slušný přehled o bublající situaci na trhu lidských zdrojů mají Úřady práce. Těm by dokonce měl každý zaměstnavatel hlásit obsazované volné místo, což se sice v praxi neděje, ale kompetentní pracovníci úřadu si umí obrázek udělat rychle sami.
Lidskou sílu vytlačují automaty
On si jej často umí udělat i člověk samotný. Když vidím, že pracovnice na pozici pokladní nahrazuje stroj a krám najednou opouští 12 pracovníků výměnou za rychlou obsluhu, je mně jasné, která uhodila.
V některých málo vytížených lokalitách jsou již v testovacím provozu prodejny potravin, kde u vchodu zákazník naskenuje QR kód. Uvnitř pak vloží zboží do košíku a při odchodu se může leda tak usmát do kamery. Vše je naváženo, útrata uhrazena bezhotovostně z účtu na účet.
Něco podobného možná čeká zedníky, prototyp stroje, který nahradí pětici maníků v montérkách, má být uveden do provozu v Praze již toto září. Místo čekání na každoměsíční výplatu potřebuje jen schovat před deštěm, aby nezrezivěl a ládovat cihlami. Práci zvládne sám.
Schází potřebné obory vzdělávání
Za této situace čekají kantoři ve školách na první budoucí prodavačky a budoucí zedníky. Žádná z českých škol doposud nepořídila jako učební pomůcku ani jeden stroj, aby alespoň své žáky naučila ho obsluhovat a prodavači se v době, kdy výrobky na trh dodávají výrobci ve svých prodejních krabicích, seznamují „se základními pojmy propagace, s propagačními prostředky, písmem, prvky aranžování a praktickým aranžováním.“
V Česku je akutní nedostatek pečovatelek a pečovatelů, chybí nám lékaři, zubaři, psychologové a psychoterapeuti, začínají se objevovat volná místa pro IT specialisty.
Počet škol, nabízejících poptávané obory, se nezvýšil, počet absolventů v nich zamrzl. Nůžky mezi teorií českého školství a potřebami trhu práce se tak stále více otevírají a v době lehce se zvyšující se nezaměstnanosti může právě tento jasný nesoulad přispět jako jeden z faktorů k růstu nezaměstnanosti.
Nabídka vzdělávání musí reagovat na trh
Učitelé učí na školách, kde jsou volná místa, jsou proto první na ráně při hledání viníka, i když za problém nemusí nést přímou zodpovědnost.
Anketa
Větší provázanost a vzájemná komunikace mezi Úřadem práce a resortem školství by tak mohla přispět k řešení tikající bomby. Tou se může stát nedostatek pracovníků v některých oblastech prostě proto, že jsme jim v Česku ani nenabídli možnost získat potřebné vzdělání pro úspěšný vstup na trh práce.