Hlavní obsah
Psychologie

Dítě honil pes, od té doby má strach. Psychoterapeut musí získat důvěru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Pes bez vodítka může být nebezpečný.

Zakázka pomoci dítěti je pro psychoterapeuta hozenou rukavicí. Souhlas s terapeutickým postupem je ideální jak od rodiče, tak od dítěte, i když každý může vše vidět úplně opačně. Jdeme do toho!

Článek

„Petrovi je 13, má fóbii ze psů a vůbec nemá mezi svými vrstevníky žádné kamarády. Je diagnostikovaný s poruchou pozornosti a má lehkého Aspergera,“ svěřuje se mezi občasnými vzlyky nad těžkým osudem dítěte jeho maminka.

Fotbal v penálu

Dveře za mamkou zavíráme, v čekárně bude jako kantorka opravovat písemky do školy, aby využila hodinky volného času.

No a já se s Petrem pouštím do chipsů, které jsem pořídil, když jsem se od jeho maminky při prvním setkání dozvěděl, že jsou jeho nejoblíbenější potravinou. Nabízím zmrzlinu, co mám pro sebe na mrazáku, ale dostávám košem: „Není dobrá na zubní sklovinu,“ dozvídám se.

„Máš vůbec nějaké kamarády?“ Zajímá mě: „A kde ve třídě sedíš?“

„V zadní lavici, tam se nejlíp sleduje na mobilu fotbal, když ho schovám do penálu,“ dozvídám se. V duchu si říkám, že to pedagogy musí rozčílit, pokud to zjistí.

Má otázka, jestli má také profil na Instagramu pak Petra odzbrojuje úplně: „Jasně, ale máma o něm nechce ani slyšet.“ „Můj profil se jmenuje dr_jaben a také se jím moc nechlubím, i když mám asi 800 followerů,“ prý 7× více než on…

Vhodné je skupinové řešení

„Ze psů mám panickou hrůzu, jeden mě kdysi honil,“ vzpomíná.

Při dotazu na prospěch se dítě trochu ošívá. Trochu smutně pak přiznává pětku z matiky. Aby ztratil ostych, použiju vlastní vzpomínku: „Co myslíš, že jsem měl na gymplu z matiky já?“ „Čtyřku,“ zkouší: „Ne, pětku,“ prolamuji led na přímo.

Za dva týdny nás čeká další sezení. Věnovat se budeme nácviku sociálních rolí. Fóbii ze psů se budeme snažit překrýt hypnózou, během které hodlám sugescí navodit příjemnější vnímání. Práce s dítětem vyžaduje od psychoterapeuta více improvizace, ale zvládnout se dá.

Děti rostou jako z vody, vyvíjí se. Předpokládám, že po několika individuálních sezeních budu moci dítěti nabídnout místo v růstové skupině jeho vrstevníků. Pokud dítě zjistí, že problémy, se kterými se potýká, mají i druzí, kteří s nimi bojují, učí se přirozeným návykům rychleji.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz