Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jedničkářům zvoní hrana. Chlubit se už nebudou

Foto: pexels.com

Není vejce jako vejce.

Boj proti diskriminaci zapouští kořeny v místech, kde by to člověk nečekal. Personalistům se zapovídá rozhodovat na základě věku uchazečů, důvěrný bývá i zdravotní stav.

Článek

Hodnotícím kritériem by neměl být také údaj o pohlaví ani náboženské vyznání či barva pleti. Zdálo se dlouhou dobu, že školství odolává. Ne tak docela! Zvyšuje se počet škol, kde bývá rozdáváno vysvědčení slovní.

Škola by měla bavit

Dříve kantor na vysvědčení napsal pětku a spočítal se průměr. Dnes může sedět i u prázdného papíru a lopotit se s formulacemi. Může napsat, že žák je obtížně vzdělavatelný nebo nemůže?

I tato věta totiž může být vykládána jako zavádějící. Zvlášť, pokud si rodiče myslí, že na vině není vysoký počet zameškaných hodin a nulová domácí příprava jejich dítka, ale neschopnost kantora dítě něco naučit!

Anketa

Nosil/a jste domů ze školy známky nebo slovní hodnocení?
Známky. Ještě se jimi bavíme na třídních srazech po škole, když si vzpomeneme na historky ze školy, které se s nimi pojí.
66,7 %
Já upřednostňuji slovní hodnocení. Kdo ví, co by měl učitel, od kterého naše dítě dostalo v pololetí čtyřku. Že by kantor/ka totiž vypadal/a nějak chytře, to se říct vůbec nedá!
12,1 %
Mně to je jedno. Důležité je, aby po základní škole přišla střední a dítě se pak dostalo do práce, kde bude spokojeno.
21,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 66 čtenářů.

Kdyby byla výuka ve školách a školských zařízeních stejně zajímavá jako hra na dětském tabletu s mířením ran do terče, u které ratolest vydrží dlouho do noci, ráno by nezaspal a letěl by do lavice, říkají si někteří.

Rozdíl bude v uplatnění potenciálu

Nedávno požádala jednu moji známou dcera, jestli by jí nenafotila vysvědčení z dětství. Tak to dělala a překvapilo jí, že dcera měla celý vzdělávací proces samé jedničky. Byla na ní hrdá a hned si vzpomněla, že i ona měla na vysoké škole červený diplom (při výborném hodnocení během celé pětileté doby studia).

„Ten si jednou vezmu do rakve,“ dozvěděl jsem se od ní. Když šla kdysi do práce, byla na něj pyšná a ukazovala ho při přijímacím pohovoru. Obává se však, že zanedlouho budou podobná ocenění za hranou jako zbytečně pozitivně diskriminační.

Kladně se přece dá napsat: „Žák/yně dodržoval/a školní pořádek a ústní prezentaci zvládal/a bez problémů, stejně tak i písemný projev.“ Pětka nebo dvojka z chování za pozdní příchody se dá také popsat: „Žák/yně v sobě skrývá velký potenciál, v oblasti dodržování časového harmonogramu dne má rezervy.“

Pokud se alternativní pohledy na hodnocení ve vzdělávacím procesu budou takto individualizovat, za chvíli bude nejlepším ten, kdo zapadne do průměru. Nevyčnívá a není s ním tolik práce. Nemá důvod ani k chlubení se a současně nepropadá. Žák/yně bude sice ochuzen/a o možnost pochlubit se, ale v životě možná zapadne do kolektivu lépe, než dnes.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz