Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Opisování a taháky se netolerují. Koho chytí, má za pět

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

„Kdo to vypočítá první, dostane jedničku… Hlavně neopisovat!“

Vysoké školy si mohou oddechnout. Skončilo zkouškové období, začíná nový semestr. Ve střehu musí být na středních a základních školách, tam se mohou psát testy kdykoliv. Stejně i zkoušet.

Článek

Hon na žáky a studenty, kteří si doma pro jistotu připraví tahák, je odvěký. Kdo při písemce jen nahlédne na papírek nebo se pokusí otevřít si učebnici na správné stránce, vyletí jako namydlený blesk.

Ve třídě se drží „basa“

Na základních školách se v první třídě žactvo teprve rozkoukává. Podle kantorek a kantorů, se kterými jsem během života mluvil, si nikdo nepamatuje, kdy by tam byl kdokoliv přistižen s tahákem. Děti si teprve oslovují čtení a psaní, je to tedy v zásadě logické.

Anketa

Jaký je váš názor na opisování ve školách?
Mělo by se více trestat, klidně i sníženou známkou z chování.
0 %
Ke školám patří. Když si vzpomenu na své dětství...
88,9 %
Nic by se nemělo přehánět!
11,1 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 27 čtenářů.

Horší je to už na II. stupni nebo víceletých gymnáziích, kam část drobotiny odkvačí v 6. třídě. Kdo nestihne domácí úkol, neostýchá si ho napsat ve škole. A s jídlem roste chuť! Pokud to projde jednou, dá se v drobném lajdáctví pokračovat.

Napsat si tahák na písemku, která je někdy ohlášena předem, kolektivy nepovažují za nějaký velký podvod. Koho chytnou, toho chytnou, následky si pak nese sám.

Touhu brzdí strach

Střední škola je dalším významným krokem pro život dospívajících, kdy se rozhoduje o vstupu do života. I zde třídní kolektiv zpravidla taháky toleruje, pokud o nich ví. A všichni drží basu! I když jsem učil, nikdy jsem se nesetkal s tím, že by se našel nějaký žák, který by mně prozradil, že má někdo tahák.

Když jsem dával písemku, upozornil jsem celou třídu, že kdo bude přistižen, má za pět. A pak chodil mezi stoly a kde mě nic přímo neudeřilo do očí, dělal jsem, že se dívám jinam.

Vzpomínal jsem také na své doby studia, kdy jsem si občas také vypomohl. Mnohdy mi to tedy bylo houby platné, protože strach z odhalení způsobil, že i když jsem měl nápovědu třeba napsanou na dlani, hrůza mně nedovolila ruku otočit!

Opisování může zlomit vaz

Vysoké školy, to už je nejvyšší kategorie. Mají svá pevně daná pravidla, vzdělávají se na nich zpravidla dospělí lidé. Tedy plně zodpovědní za své jednání, a tak se u nich žádné klukoviny ani vylomeniny netolerují.

Jsou to zpravidla chytří lidé s ambicemi, a tak se není čemu divit, že dovedou používat i nejmodernější technologie. Někteří kus závěrečné práce bez mrknutí oka zkopírují klávesami Control C a Control V nebo si nechávají napovídat skrz sluchátko v uchu.

Následky při odhalení jsou však tragické, i když nemusí být chyceni hned při činu. Pokud se na poklesek přijde s odstupem času, může přijít i z ostudy kabát! Své saky paky si tak musel nejen v Česku sbalit sem tam i mnohdy známý ministr…

Podvůdky se nevyplácí a čím je člověk starší a zkušenější, tím víc by si to měl uvědomovat a brát to jako normu. Myslím, že je mezi námi jen velmi málo lidí, pokud vůbec někdo, kdo neví, o čem hovořím. Vzpomínáte i vy na svá studia?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz