Článek
V klidu se cítí být, když je nasyceno podle svých potřeb, a protože se mu chce spát, když ho nikdo nebudí. Často zavírá oči a pláče, pokud se dostaví i třeba jen chvilkový pocit nerovnováhy. O své si umí říci!
Co okolí tušilo, přichází
Každého nechává zpravidla v klidu, že některé věci se učí pomaleji: „Ty jsi také nebyl žádný Einstein,“ prohodí maminka a obava otce z pomalejšího vývoje je zažehnána. Všichni se připravují, až udělá první krok nebo až se objeví první zoubek či se vyloudí první hláska.
Ve školce si hraje s ostatními a jen zkušené kantorky zapřemýšlí, jestli nejde o nějak opožděné dítě. Pokud najdou dostatek odvahy, rodičům se snaží naznačit, že by mohlo jít o odchylku od běžného vývoje.
Anketa
Ti zpravidla nevidí a neslyší, jde se do školy! Tam už jsou rozdíly patrnější, protože mechanická paměť je sice dobrá, ale to počítání… A to psaní! Následuje rychlé doporučení k vyšetření v pedagogicko - psychologické poradně a co všichni tušili, je tu.
Kapacitou do 12 let
Lehká mentální retardace. Samotné dítě neudělá skoro nic, i když v kolektivu se může cítit jako ryba ve vodě. Hraje si s ostatními a nedává na sobě nic znát. To ani nemůže, protože si rozdíl neuvědomuje.
Rezervy jsou však díky přítomnosti ostatních dětí plně zralých k samostatné výuce již jasně viditelné. Lehký typ poruchy je však v rodinách zpravidla výhrou, mohlo být totiž daleko hůře. Dnes totiž mohou být děti s tímto handicapem běžně zařazeni do vzdělávacího procesu.
Jen se s nimi musí více pracovat a je fajn, když jsou často chváleny. I malý pokrok je totiž pro ně na rozdíl od plně zdravých jedinců vykoupen nezměrným úsilím. A že se snaží, o tom ani potom! Kapacitně však mají nejvíce do úrovně 12letých dětí.
Rozdíly mohou být hlubší
Mohlo být totiž také hůře. Středně těžká mentální retardace je totiž již životem bez souvislé řeči. Vývoj jako takový je zpožděn poměrně výrazně, odchylek je možné si všimnout již doma. Dítě začíná chodit až ve 3 letech a pokud je mu 6, přidává se místo řeči nesouvislé žvatlání.
Těžká mentální retardace je pak spojena i s poruchami zraku a sluchu a děti jsou odkázány na přímou pomoc svých rodičů. Nejsou schopny sebeobsluhy ani jakéhokoliv sociálního zapojení. Mnohé se bez blízkých nebo osobních asistentů ani nenajedí.
Hluboká porucha se pak vyznačuje totální absencí jakýchkoliv návyků a neschopností je odstranit ani při sebelepší stimulaci. Dítě nekomunikuje, vydává jen zvuky. Reakce na podněty pak přichází komplexně celým tělem.
Lehce mentálně retardované osoby se mohou zapojit do života běžné společnosti. Uplatnění najdou při jednoduchých pracovních činnostech. U středně těžkého stupně odlišnosti pak může být uplatnění v chráněných dílnách. V každém případě dle svých schopností jsou všichni povinni se vzdělat alespoň do úrovně základní školní docházky. S podporou rodičů se to mnohým povede.