Hlavní obsah
Psychologie

Řešit problém lze preventivně i předem. Než padne první facka

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Doma, za zavřenými dveřmi.

Došel ke mně do psychoterapeutické praxe muž těsně před třicítkou. Vyprávěl o životě, očima utíkal, tak jsem se zeptal rovnou: „Přišel jste řešit nějaký problém nebo si popovídat?“ „Mám někdy obavu, že své ženě ublížím,“ překvapil bezprostředností.

Článek

Díky ní jsem mohl nastavit pravidla vzájemné komunikace a nabídnout konkrétní počet sezení, které jsem doporučil v počtu 5 s delšími časovými odstupy. Během prvního jsem zjistil, odkud pramení jeho obavy.

Postavu agresora zažil v rodině

„Vyrůstal jsem v prostředí, kde si nikdo nemohl být jistý ničím. Můj zesnulý otec byl tyran a násilník, který si uzurpoval nejen svoji ženu, ale i mě a sestru. Bití jsme zažívali skoro každý den,“ popisoval rodinu, která na první pohled vypadala harmonicky a kterou ve škole dávali na odiv ostatním.

Prospěch dětí byl výborný, maminka pracovala jako soudní tajemnice a otec byl primářem jednoho z oddělení okresní nemocnice.

Doma bylo však všechno úplně jinak. Otec dennodenně v bílých rukavičkách kontroloval, jestli někde není smítko prachu a pokud ho objevil, pro ránu nešel daleko. Letní dovolená u moře a zimní na horách byl čas pekla pro rodinu, protože když nadešel den návratu a příjezdu domů, prach se na skříních během týdne nebo dvou opravdu objevil.

„Jednou maminka nestačila uvařit na 12:30, měla pět minut zpoždění a my děti jsme viděli, jak jí otec tluče hlavou o lednici, jak byl zuřivý,“ dozvěděl jsem se.

Terapie je složitá, ale bývá úspěšná

S přenosem rodinných modelů z rodičů na děti se v životě běžně setkáváme. V tomto případě jsem se tedy věnoval zejména nástinu variant vývoje, pokud by se můj klient rozhodl rodinnou ságu nepřerušit.

Dříve či později by jej mohlo potkat policejní vyšetřování, na jehož konci s velkou pravděpodobností i kriminál, pokud by se nedal dohromady. Dokonce by mohl zničit i život svých dětí, pokud by pro ně byl vzorem. Obojí nechtěl a představa ho děsila. Žádný scénář totiž neobsahuje vyřešení problému mávnutím kouzelného proutku!

Na závěr našich setkání jsem uvedl klienta do hypnotického spánku. Během transu jsem ukotvil scénáře, o kterých jsme intenzivně mluvili.

Při loučení po skoro půlroční spolupráci jsem mu dal na sebe vizitku s tím, že pokud by cítil nutkání, ať se raději ozve. Sám jsem rád, že se tomu tak doposud nestalo. Lidé, kteří se bojí sebe sama, svých reakcí, které znají jako destrukční, mohou psychoterapii využít preventivně kdykoliv. Je lepší dřív než pozdě!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz