Článek
Jedni z mála zaměstnanců v systému, na koho se dvouměsíční prázdniny nevztahují, jsou zaměstnanci České školní inspekce. Kontrolní pracovníci a inspektoři. Rodiče mohou využít svého práva a stěžovat si kdykoliv na kohokoliv.
Stěžovat si jde stále výš
Roznětkou může být nepříjemná známka dítěte na vysvědčení. A je jedno, jestli z nějakého předmětu nebo chování. Pak se dá do pohybu dobře promazaný stroj, který je nepříjemný pro všechny strany.
Škola si totiž musí obhájit vše, aby nedošlo k jakémukoliv podezření, že něco zanedbala nebo opomněla. Těžké je to, že někomu se nemusí líbit jen pětka, ale nespokojenost může být i s celkem ucházející dvojkou.
Anketa
Pokud stěžovatel není spokojen se stanoviskem ředitele, jež podněty vyřizuje, může ve svém snažení srazit školu na kolena pokračovat. Kontrolním orgánem je pak Česká školní inspekce. No a komu se nelíbí ani stanovisko inspektorů, může se obrátit na školského ombudsmana.
Šetří se i anonymní podání
Někteří rodiče nebo žáci však jsou ještě dál. To se pak všichni zúčastnění sejdou u soudu, který vynese závazný verdikt v předmětu sporu. Jedním z nejméně zatěžujících a frustrujících je stížnost proti klasifikaci. Každý, kdo dostane vysvědčení, má 3 pracovní dny na sepsání podnětu…
Ředitel je pak povinen do dvou týdnů jmenovat komisi pro přezkoušení žáka/žákyně. Tedy obvolat kompetentní vyučující a zajistit jednání komise. Výsledkem opravdu může být změna známky a vydání nového dokladu s opravenou známkou.
V Česku je dokonce možnost podat stížnost v resortu školství nejen sám za sebe, ale i anonymně. Řeší se úplně každý podnět, protože stěžovatel/ka může mít „své“ důvody, proč nechce jít s kůží na trh…
Nemusí jít jen o drilování znalostí
Prevencí počtu podnětů ve školách může být dobře nastavený systém neustálého vnitřního kontrolního mechanismu. Na hospitace do tříd chodí zástupci vedení nebo kolegové, žáci mají k dispozici schránky důvěry, rodiče mohou přijít v určené hodiny.
Výborným komunikačním prostředkem je také zpravidla internetový systém komunikace rodiče žáka/studenta a školy. Objevují se v něm nejen známky, ale i postřehy: „Žvýkal/a celou hodinu,“ sice rozesměje, ale vypovídá o ne příliš vhodném projevu chování.
Škola by měla být podnětným prostředím, ve kterém se nalézají prostředky pro možnosti pohodového získávání vědomostí. Žák/student by z ní neměl chodit stresován. Jen tak je pro něj proces získávání nových vědomostí nejen drilem, ale i zábavou.
V současné době je na trhu dostatečné množství nejrůznějších typů škol. Rodič tak má možnost rozhodnout i o způsobu výuky a najít pro své dítě takovou formu, která mu nejvíce vyhovuje. Letos se jde naposledy do školy již v pátek 28. 6. - snad bude stížností letos co nejméně, i když doba prázdnin je o dva dny delší.