Článek
Mediace je mimosoudní řešení sporných otázek mezi dvěma a více stranami. Známe ji z obchodních sporů, ale i rodinných rozepří. Odborníci se shodují v tom, že jde o poměrně náročný proces, během kterého se znesvářené strany vedou k dohodě.
Rozhádaní se nakonec dohodnou
Dohoda stran je vždy lepší než soudní rozsudek. Ten je sice po nabytí právní moci vykonatelným rozhodnutím, které může podléhat exekučnímu řízení, ale zbytečně zasahuje do podstaty přirozeného běhu věcí. Jeden zvítězil, druhý je na lopatkách!
Naopak mediace je procesem, ve kterém je na konci ústupek jednoho spolu s ústupkem druhého a společný prostor, ve kterém se strany potkávají a respektují.
Jde-li o mediaci rodinného typu, dohodovací řízení v rodinách, nejsou jejich jednotliví členové během procesu hledání vzájemné shody vystaveni stresovým situacím.
Právníci diskusi nepřipouští
Sám si vzpomínám na případ manželů, úspěšných lékařů, každého s vlastní praxí. Brali se během posledního ročníku na vysoké škole, zanedlouho čekali společné dítě. Po narození se o něj vystudovaná lékařka skvěle starala, manžel pak zabezpečoval rodinu prací. V těch samých kolejích přišlo na svět druhé dítě, po kterém se dohodli, že se žena vrátí ke své profesi. Cítila, že ji ujíždí vlak, a společně usoudili, že kvůli tomu, aby byla doma, nestudovala. Jak se domluvili, učinili. Paní doktorka začala jezdit často po lékařských kongresech, o děti se začal více starat manžel. Na jedné zahraniční cestě se ale paní zakoukala do sympatického kolegy a problém byl na světě!
Jako kultivovaní lidé si spolu sedli a dohodli se, že v zájmu dětí půjdou od sebe. Pro moment rozvodu si každý z páru našel svého právníka. První dopis s formulací možné dohody rozčílil hlavu rodiny, protože obsahoval návrh na kontakt s dětmi o víkendu. Druhý dopis od jeho právníka manželce byl kopií předchozího listu a představa přítomnosti dětí jen o víkendu zase hýbla žlučí ženě! „To snad nemyslí vážně,“ říkali si jeden o druhém, i když spolu nemluvili. Problém byl v tom, že se dostali do situace, kdy jeden ani druhý netušil, co chce protějšek.
Mlčení ve sporech situaci komplikuje
Společné sezení v mediační kanceláři začínalo napjatou atmosférou. Oba čekali, s čím mediátorka přijde. To je na začátku běžná věc, ale podstatou setkání rozhádaných stran je jejich vlastní nalezení řešení, byli oba na neutrální půdě poučeni.
Šlo už o čas 5 minut před dvanáctou, termín soudu se blížil. V rámci mediace začal hovořit první pan doktor: „Rád bych ti vytvořil prostor pro možnost častějších cest do zahraničí na konference,“ vysvětlil tak poprvé obsah suchého návrhu od právníka, kvůli kterému byla žena rozčílená. „Naopak já bych ti chtěla nechat prostor pro tvojí lékařskou praxi,“ dozvěděl se poprvé od manželky. Zjistili tak, že ani jeden z nich neměl v úmyslu spor hrotit, ale naopak vyjít vstříc tomu druhému. Jen si to neřekli…
Soudy dohody vítají
Děti se ani od jednoho z rodičů nedozvídají, že druhá strana je opustila, zničila nebo podvedla, ale od rodičů ví, že se rozhodli spolu nebydlet, ale mají je oba dva rádi stejně jako dříve. Případná střídavá péče pak probíhá bez asistence policejních hlídek při předávání potomka, ale sbalením tašky s osobními věcmi a hračkou na cestu, někde dokonce i s jednotným výchovným působením! Mediace není žádnou českou novinkou, běžně je rozšířená po celé Evropě: „Pokud bychom hledali zemi, kde se mediaci opravdu daří, pak je to Finsko. Finsko má nejvyšší úspěšnost mediace a relativně vysoký počet případů jejího využití. Mezi lety 2017 a 2019 byla míra úspěšnosti mediace až 77 % pro občanskoprávní spory a 67 % výlučně pro rodinněprávní spory,“ shrnul svá zjištění autor Ludvík Barabáš nedávno na portálu pravo21.cz
Mediace jako moderní způsob řešení sporů je stále častěji využívána během rozvodových řízení i v Česku, neboť tak soudům umožňuje vynést rozsudek, se kterým jsou všichni spokojeni.
Nová první dáma paní Eva Pavlová po návratu svého muže z Bruselu spolupracovala s mediačním centrem Manofi. Toto období si pochvaluje zakladatelka centra Mgr. Míša Kopalová: „Paní Eva byla nárazníkem našeho centra, měla za úkol dojednávat s poprvé volajícími klienty schůzky. Je velice empatická, moc nám pomohla,“ dozvěděl jsem se z telefonátu se zakladatelkou Manofi.