Článek
Doba se vyvíjí, ale člověk zůstává člověkem. Jeho potřeby nelze v celé šíři nahradit zadáním práce robotům.
AI jako pomocník
Prodejní procesy v místech s nižší frekvencí kupujících nahrazují výdejny s otevírací dobou 24/7, kdy je možné pod dohledem kamer pořídit věci základní potřeby. Pokladní již nemusí markovat nákup, člověk si naskenuje jakoukoliv položku sám a úhradu zvládne také.
Koho z lidí však trápí výrazné psychologické nebo psychiatrické problémy, pomoc na ulici nenajde! Musí hledat terapeuta face to face.
Anketa
Jen s lehkými obtížemi se snad bude možné vypořádat s podporou umělé inteligence. Trochu smutku a nenálady. K jejich rozptýlení již dnes pomáhá i obyčejné denní světlo nebo pohodová cirkulace vzduchu v obytné místnosti.
Obrazovka prostředí nevytvoří
Cílem setkávání psychoterapeuta a jeho klienta je zvýšení kvality jeho života nebo odstranění potíží, se kterými si neví rady.
Může jít o pomoc se zvládáním návykových látek, odstranění depresivních stavů, vyhoření, zvýšení sebevědomí, sebepojetí nebo traumata, spojená s praktickým životem. Rodiče se zpravidla těžko vyrovnávají se smrtí svého dítěte, obecně se kdokoliv dlouhodobě potýká se svojí roli oběti trestného činu atp.
Příjem sdělení klienta bývá realizován ve speciálních místnostech, které se nazývají jako terapeutovny. Velkou roli hraje prostředí. Přiměřený počet živých květin, užitého umění, ladná hudba. Toto prostředí nikdy nenahradí obrazovka počítače!
Programy nemusí vnímat
Stejně tak jako pocity důvěry. Pokud někoho posloucháme a vciťujeme se do sdělované problematiky, někdy pokýváme hlavou, jindy mrkneme. Důležité je také podat ruku, navodit pocit jistoty. Nabídneme vodu, slovně vyjádříme pochopení, klienta povzbudíme v jeho prožívání.
Umělá inteligence čeká na odpověď. Pokud ji nedostane, může uživatele upozornit zvukovým signálem. „Načtěte další položku zboží nebo stiskněte tlačítko zaplatit a vyberte formu úhrady,“ nevadí u kasy v supermarketu. Ostrý hvizd, volající ke strojům po polední pauze, nevadí v továrně.
Pokyn: „Přestaňte plakat, nelitujte se, věnujte se odpovědím na mé otázky,“ u programu pro zlepšení péče duševního zdraví může nadělat více škody než užitku. Podle zpráv v zahraničních médiích je prý již dokumentován případ belgického pacienta, kterému jako optimální variantu na řešení deprese chatbot doporučil sebevraždu…
Umělá inteligence má své limity. Skvěle ji lze využít při párování klientů a odborníků, neboť na základě vložených dat přiřadí klienta s problémy k odborníkovi, v jehož kompetenci je poskytování intervence. Naději a lidskost od umělé inteligence nečekejte.