Článek
Připravovat se na opravnou zkoušku, která je pro některé ne příliš úspěšné žáky a studenty, nemusí ti, kteří byli hodnoceni nedostatečnou z více jak dvou předmětů. Ti si prázdniny mohou užít stejně jako jejich úspěšnější spolužáci letními radovánkami. Může však jít o jejich poslední volné dny do 31. srpna, kdy spolu s prázdninami formálně končí i školní rok.
Opakování nemusí být automatické
„Můj syn propadl z matematiky, tak jsem mu na prázdniny našel domácího učitele. Dochází 3× týdně a celá rodina doufá, že dítě nebude muset opakovat ročník,“ svěřil se M. N., otec jednoho z pražských osmáků.
Žáci, kteří plní povinnou základní školní docházku, opakují v případě neúspěchu ročník vždy. Jestliže ji však mají za sebou, musí požádat ředitele školy o povolení opakovat třídu, ve které propadli, a je jen na něm, jak rozhodne.
Žádost řediteli školy musí u nezletilých podat zákonný zástupce, dospělí si ji pak sepisují a odůvodňují sami. Je dobré vysvětlit důvody neúspěchu.
Pokud opakování není ředitelem školy povoleno, cesta vede buď do prvního zaměstnání nebo do databáze nezaměstnaných uchazečů na Úřadu práce. A je jedno, jestli je žákovi dvacet nebo šestnáct, rozhoduje jen hranice povinné základní školní docházky - ta je dnes stanovena na 9 let a není vůbec důležité, jestli k jejímu vypršení dojde třeba v 7. třídě základní školy (u těch, kteří v minulosti propadli)…
Nepropadá se jen z chování
Opravné zkoušky se konají před komisí, která je složena z vyučujících daného předmětu ve škole. Je tím zajištěna větší objektivita, nikdo se pak nemůže vymlouvat, že kantor si na někoho zasedl a „osolil to“.
Rozsah učiva k přezkoušení se skládá z látky, která byla probírána v celém pololetí školního roku. O výsledné známce komise provede hlasování a protože počet jejích členů bývá lichý, rozhoduje většina. Termíny „opravek“ již klepou na dveře, konají se nejpozději do data administrativního konce školního roku.
Lepší známku než se objeví na vysvědčení nelze získat z chování. Z něj také nejde propadnout, protože žák nebo student je hodnocen slovně v rozsahu 1–3. Chování může být hodnoceno jako velmi dobré, uspokojivé nebo neuspokojivé. Opravné zkoušky z chování možné nejsou.
Lidi s nedokončeným základním vzděláním si nejen v Česku obtížně hledají práci, a tak často zůstávají na Úřadu práce, protože stejně jako světu nenabízí nic oni, ani jim svět nic moc nenabízí. Jde-li o jejich příjmy, zůstávají na nejnižší úrovni po celý život. Těm, kteří tyto varovné signály nevnímají, pšenka nepokvete.