Článek
Multifunkční hala
Ačkoliv olomoučtí radní budou o budoucnosti olomouckého hokeje teprve hlasovat, už teď výstavba pomalu začíná.
Nová multifunkční hala umístěná na pozemcích, kde stávaly kasárny, má dát olomouckému hokeji moderní místo pro zápasy a má nahradit stařičký zimní stadion v Hynaisově ulici blízko centra.
Lokalita Velkomoravská (mezi velkoobchodem Baumax a OC Šantovka) je pro výstavbu nové haly nejideálnější. Hala nebude přímo v centru, ale zároveň nebude daleko.
Nejenže hala dodá nové prostory pro hokej, ale dodá i prostory pro konání velkolepých akcí všeho druhu - sportovních i kulturních.
Šantovka
V roce 2013 bylo slavnostně otevřeno obchodní centrum Šantovka a souběžně s tím tramvajová trať na Nové Sady v areálu bývalého závodu Milo. Po deseti letech oficiálně bylo potvrzeno, že se bude stavět významné rozšíření tohoto obchodního centra. V místě prázdné plochy, na kterých občas stával cirkus, vyroste velkolepé moderní srdce Olomouce.
Centrem dění bude náměstí Šantovka Amfi, na kterém dokonce bude v zimním období vyrůstat kluziště. Nová část Šantovky bude s tou stávající propojena pomocí mostů přes Mlýnský potok. Zároveň vznikne přístup k tomuto potoku, u kterého budou moci občané sedět a pozorovat proud řeky ve venkovních kavárničkách.
Součástí bude kongresové centrum inspirované Fórem Karlín v Praze, rozšíření jídelních služeb - restaurací, hospůdek a kaváren nebo spousta nových obchodů.
Šantovka LIVING - zároveň se o kousek vedle staví nové bytové domy Šantovka Living, které nabídnou bydlení vedle obchodního centra a Mlýnského potoka.
Pěší zóna Palackého a tramvajová trať na Neředín
V místě zastávky Palackého se dnes nachází dva ostrůvky u tramvajových kolejí, poměrně úzké chodníky a pruhy silnice. To by se ale mohlo brzy změnit. Dopravní podnik města Olomouce, a.s. připravuje modernizaci tramvajové trati Palackého - Neředín, krematorium a s tím by mohla přijít velkolepá úprava některých částí.
Měla by vzniknout pěší zóna Palackého - místo silnic by v této ulici vznikly chodníky a uprostřed nich by vedla stejně jako nyní tramvajová trať. Na širokých chodnících by mohly být zahrádky kaváren a vznikl by moderní bulvár. Vjezd na místo tramvajové trati by zůstal pouze dopravnímu podniku (tramvaje a autobusy) a zásobování.
Další moderní místo by mohlo vzniknout v místě dnešní autobusové zastávky U Zlaté Koule, tedy na třídě Míru. Počítá se tam s úpravou tramvajové trati, modernizace zastávek, rozšíření zeleně a celkovou úpravou uličního profilu.
Městská hromadná doprava v Olomouci
Je rok 2023 a Olomoucí brázdí starší tramvaje typu Tatra T3R.P nebo Škoda 03T Astra. Dopravní podnik města Olomouce již avizoval, že chystá velikou modernizaci svého vozového parku. Jediným blokem ale stále zůstává kapacita vozoven.
DPMO vlastní pro autobusový provoz garáže v Dolní Hejčínské, kde je hlavní součástí velká odstavná plocha. Pro tramvajový provoz slouží Vozovna Koželužská a přilehlá odstavná plocha Rubik. Do tramvajového provozu od letošního roku zasahuje i odstav v Jeremenkově ulici, ve kterém jsou odstavovány primárně obousměrné soupravy. Prostor pro novou tramvajovou i autobusovou vozovna je vyhrazený poblíž neředínského letiště. Termín výstavby není znám.
Co ale je známo a je jisté, je nákup devíti jednosměrných tramvají s dveřmi na obou stranách (tedy využití, které Olomouc jako jediné město využívá - spřažené tramvaje zády sobě). Nyní probíhá výběr dodavatele z přihlášených uchazečů. Z některých stran je slyšet, že tramvaje typu EVO1/o Olomouc již nechce, někde naopak je slyšet, že jsou pro Olomouc nejvhodnější.
Olomoucí brázdí zatím pouze jeden elektrobus - SOR NS 12 Electric, evidenční číslo 501. Objevuje se na lince č. 14, i když v poslední době velice zřídka, naposledy byl spatřen v první polovině září, poté nejsou o něm nikde zmínky a nikdo neví, proč.
Co se týče modernizace tramvajové sítě a výstavby nových tratí, tak je již teď jisté, že se bude stavět III. etapa TT na Nové Sady a Povel - jedná se o úsek s jednou novou zastávkou a vybudováním smyčky. Dnes tramvaje končí v zastávce U Kapličky, úvraťovým způsobem, což v nasazenosti omezuje dopravní podnik, protože mnoho oboustranných vozů pořád v Olomouci není. Budoucí tramvajová trať má končit v zastávce Jižní, na okraji Slavonína.
Další tramvajové tratě jsou asi na nějakou dobu ještě jenom sen. Například tramvajová trať z Výstaviště Flora na Tabulový vrch.
Co se ale teď řeší, je osud tramvajové trati v Pavlovičkách. Městští radní budou o osudu tramvajové trati teprve jednat. Je tu i jeden návrh, který není moc pozitivní. Jedná se o zrušení TT Autobusové nádraží, podchod - Pavlovičky. Vedly by se komplikace, protože by se musel celý uliční profil proměnit. Optimálnějším řešením je návrh na ukončení tramvajové trati před nákupním parkem Bělidla, v zastávce Pavlovická. Zastávka by se mohla přejmenovat na Pavlovičky, a dosavadní zastávka Pavlovičky by byla zachována jako průjezdná a odstavná.
Další modernizace jsou v trati Brněnská - Hraniční, a již zmíněné trati na tř. Míru.