Článek
DPMO objednal oboustranné tramvaje, které jsou určeny primárně pro provoz na tramvajové trati Šantovka <> U Kapličky, která je zakončena úvratí. Vozy se dají využít i při dlouhodobějších výlukách jako byla před 2 lety výstavba mostu na Masarykově třídě v centru města, kdy tramvajová linka č. 3 končila na úvrati u Žižkova náměstí.
Půjde o vozy, které se pro oboustranný provoz musí spojit pomocí systému PX, neboli zády k sobě.
Deset let staré vozy podobného charakteru, byť pouze částečně nízkopodlažní, Vario LF plus/o už mají najeto spousty kilometrů, a tak je v budoucnu budou čekat velké prohlídky (VP) a DPMO bude potřebovat další vozy pro běžný provoz.
Vozy budou vybaveny klimatizací, automatickým systémem sčítání cestujících a také vyhřívanými sedačkami, které jsme minulý rok zkušebně instalovali do dvou vozů a cestující si je chválí,“ doplnil Ing. Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO.
Pořizovací cena tramvají je celkem 314,5 miliónů korun za 9 vozů. Vozy přijdou do Olomouce do dvou let (nejpozději na konci podzimu 2025, avšak dodání bude pravděpodobně postupné a první vozy mohou přijít už v příštím roce).
Tramvaje EVO1/o mají sedm dveří, čtyři na pravé straně a tři na levé straně. Největší komfort je 100% nízkopodlažnost vozu a ochrana interiéru nanonástřikem.
Vozy EVO1/o již Olomoučané znají 5 let. První tři vozy tohoto typu zahájily provoz v roce 2018 a další vůz (ev.č. 124) v roce 2021. Kromě nich jezdí v Olomouci pět jednosměrných tramvají typu EVO1.