Článek
Píše se rok 2024. Začíná druhý závodní víkend sezóny, tentokrát v Saudské Arábii. Pro tým Ferrari jde vše podle plánu, v obou pátečních trénincích jsou jejich auta rychlá a spolehlivá. Vypadá to, že pro tým půjde opět o velice solidní víkend. V sobotu se ovšem vše hroutí, když je Carlos Sainz hospitalizován kvůli zánětu slepého střeva. Ještě ráno náhradní jezdec Ferrari Oliver Bearman netušil, že ho bude třeba, a připravoval se na svůj sprint ve Formuli 2.
V sobotním tréninku Bearman předvedl dobrý výkon a v následné kvalifikaci mu jen těsně unikla první desítka, ve svém prvním závodě F1 se tak kvalifikoval na jedenáctém místě. Šéf týmu Ferrari měl pro mladého jezdce jasný vzkaz:
Nesnaž se být hrdina.
A poslechl Bearman? Ne tak docela. Během závodu se posunul o čtyři místa a skončil tak se šesti body na sedmé příčce, dokázal udržet chladnou hlavu na jedné z nejtěžších tratí v sezóně, jeho nejrychlejší kolo bylo pouhých pět desetin za Leclercem a Verstappenem a k tomu si navíc díky svému nízkému věku přivlastnil pár rekordů a jeden zasloužený titul jezdce dne.
Od té doby za Haas ještě párkrát nastoupil v pátečních trénincích, je ale jasné, že jeho výkon v Saudské Arábii byl hlavním důvodem, proč se tým rozhodl s nováčkem podepsat smlouvu.
Ollie's on the grid for '25 🙌🇬🇧
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) July 4, 2024
Confirming our first driver for the 2025 season, as Ollie signs a multi-year contract with the team ✍️#HaasF1 | @OllieBearman pic.twitter.com/Ub8wTYwES6
Je tak jasné, že týmy v dnešní době preferují spíše malé množství zkušeností z F1 než informace získané z F2.V F2 totiž Bearmanovy výsledky zatím nebyly kdovíjak působivé. V minulé sezóně skončil šestý, letos je zatím na třináctém místě s 34 body, zároveň až do závodu v Imole, tedy do v pořadí sedmého závodu, měl více bodů ve Formuli 1 než ve Formuli 2. Výkony v F1 jsou ale pro týmy cennější. Šéf týmu Komatsu sám uvedl, že během četných tréninků za poslední dvě sezóny a díky závodu v Saudské Arábii Bearman dokázal, že je na jízdu ve Formuli 1 více než připravený.
Očekávání jsou pro Bearmana oprávněně vysoká a bude proto určitě zajímavé sledovat, jak si s úplně novou úrovní jízdy poradí. Haas se pro něj na první pohled jeví jako skvělá volba, tým se pod novým šéfem v letošním roce poměrně významně zlepšuje, netrpí žádnými významnými technickými ani strategickými problémy a zdá se připravený na rychlé zaučení nováčka. Bearmanovi by ovšem mohl do jeho první sezóny v F1 hodit vidle jeden muž.
Esteban Ocon.
EXCLUSIVE: Esteban Ocon has found a new home on the #F1 grid for 2025.#F1Newshttps://t.co/TB4ATNWLFh
— RacingNews365.com (@Racingnews365c) July 6, 2024
Informace o tom, že Esteban Ocon podepsal smlouvu s Haasem na příští rok sice zatím není ověřená nezávislými zdroji, pro francouzského jezdce se ale tato změna po jeho blížícím se konci v Alpine zdá jako nejlogičtější a jeví se proto jako pravděpodobné, že v tomto týmu opravdu skončí. V tom případě ale Bearmana čeká dost možná nejtěžší první sezóna v dějinách sportu.
Nechápejte mě špatně. Esteban Ocon určitě není špatný řidič. Jedna výhra, tři pódia a dohromady 425 bodů v týmech ze středu pole je určitě skóre, které se dá respektovat. Noční můrou se ale spolupráce s Oconem stává ve chvíli, kdy přihlédneme k jeho chování na trati. Držitel rekordu v získání nejvíce penalizací za jediný závod (těch bylo mimochodem pět, a to v Rakousku minulý rok) měl totiž konflikty téměř s každým týmovým kolegou, se kterým za kariéru jezdil, a znovu a znovu tak ukázal, že není v žádném případě týmový hráč.
Problém měl Ocon například se Sergiem Pérezem, se kterým jezdil v týmu Force India v letech 2017 a 2018, jen v roce 2017 se navzájem srazili čtyřikrát, většinou právě kvůli Oconovi, který na Péreze útočil příliš agresivně a odmítal přitom myslet na tým. Tým dokonce oběma musel zakázat mezi sebou závodit, toto pravidlo pak tým zavedl i v další sezóně, protože se oba jezdci opět srazili.
Příliš v lásce Ocona neměl ani jeho pozdější týmový kolega Fernando Alonso, v roce 2022 po sezóně plné nebezpečných manévrů poškozujících Alonsa a zakončené kolizí byl Alonso rád, že už se Francouze zbaví. Když se Alonsa novináři zeptali, jestli po jejich kolizi s Oconem mluvil, Alonso řekl následující:
Ne, opravdu ne - nepotřebuji to. Ještě jeden závod a je po všem, konečně. V Džiddě jsem byl myslím hodně blízko zdi, v Budapešti jsem byl blízko zdi, dnes ve čtvrté zatáčce. Tak to prostě je, někdy je uvnitř týmu velká konkurence. Ano, už je to jenom jeden závod.
O vztahu současných kolegů Ocona a Gaslyho asi ani není třeba mluvit, obzvlášť poté, co se právě zřejmě kvůli svému chování Ocon na konci sezóny s Alpine rozloučí. Jejich srážka v Monaku byla jen vyvrcholením všech předešlých konfliktů, alespoň z ní ale zůstaly poměrně vzrušující záběry.
Zkrátka a dobře, Oliver Bearman musí doufat, že se na trati neocitne nikde v blízkosti Estebana Ocona a vyhne se tak přímé konfrontaci, jinak ho ve světě F1 bude čekat nejen soupeření s ostatními týmy, ale i lítý boj uvnitř týmu. A to už by bylo na první sezónu poměrně hodně.