Hlavní obsah
Sport

F1: Lando Norris vs. Oscar Piastri, který z jezdců je budoucností McLarenu?

Foto: Liauzh / Wikimedia Commons / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International

Letní přestávka je vždy obdobím, ve kterém se většina fanoušků Formule 1 obrací k první polovině sezóny a hledá v ní nové trendy. Zajímavým případem je letos otázka McLarenu, kde se z jasné týmové jedničky a dvojky stali dva vyrovnaní soupeři.

Článek

Na začátku letošní sezóny byly ve většině týmů role každého z jezdců více než jasné. Verstappen byl už od prvního závodu v Red Bullu opět dominantní silou, mezitím co Pérez by v týmu už vlastně vůbec nemusel být, i v jiných týmech, kde si oba jezdci byli podstatně blíže co se týče výkonů, ale i tak byl jasně rozpoznatelný jezdec číslo jedna. Pro McLaren jím byl od začátku sezóny Lando Norris.

Vnímání Norrise jako tváře McLarenu bylo pro tým logické. Letos jde přece jen o jeho již šestou sezónu, mezitím co Oscar Piastri za tým jezdí teprve druhým rokem, Norris také zároveň mívá mnohem lepší výsledky, mezitím co Piastri ho jen velice pomalu dohání. Respektive, tak to bylo dříve. Zdá se ale, že teď se možná karta začíná obracet.

Od svého prvního vítězství v Miami se Norris potýká s mnoha problémy a i když ne každý z nich byl jeho vinou, posledních několik závodů jasně ukazuje, že ani tým McLaren, ani samotný Norris, zatím nejsou připravení na souboje o pověstnou první příčku. Špatná strategie i otřesné starty přispěly k tomu, že Norris k překvapení všech začíná za svým týmovým kolegou lehce zaostávat.

Z velké části jde o otázku mentality. Mezitím co od výhry v Miami se téměř každý rozhovor s Norrisem vede přibližně v tomto duchu: Norris frustrovaný po trapném momentu který zničil jeho naděje v Belgii. A Piastri? Ten zůstával i po svém prvním vítězství ledově klidný.

Právě psychický přístup k závodění se zdá být hlavním rozdílem mezi oběma jezdci. Mezitím co Norris začal být po svém prvním vítězství až příliš hladový a „pouhé“ pódium teď vnímá jako osobní selhání, jak mnohokrát zazněl v interview po závodech, Piastri působí, jako by žádný tlak ani necítil. A přitom se pomalu ale jistě stává jezdcem číslo jedna svého týmu. Oproti Norrisovi se totiž zlepšuje velice rychlým tempem a pravidelně je teď schopen se mu vyrovnat, nebo ho dokonce předehnat, jak tomu bylo v posledních dvou závodech.

Velké rozdíly v rozpoložení při závodění lze u obou jezdců sledovat i díky jejich komunikaci se zbytkem stáje. Mezitím co Norris zní ve většině své komunikace frustrovaně, někdy naštvaně nebo přinejmenším podrážděně, Piastri svůj tón hlasu ani náladu nemění vlastně nikdy, téměř stejně reaguje na vítězství jako na smazání času v kvalifikaci i hrozící srážku. Právě díky tomu má ale možnost více se soustředit na vlastní techniku a neustále se zlepšovat.

Piastri se dokázal svými výkony v několika posledních závodech dostat pouhých deset bodů za Charlese Leclerca, což je pozice, o které mohl v minulém roce jen snít, zároveň je ale na dosah Norrise, mezitím co na konci minulé sezóny měl méně než polovinu jeho bodů. Nedá se tak vyloučit, že v poslední desítce závodů svého týmového kolegu předběhne a svou druhou sezónu tak ukončí na úctyhodném druhém místě.

Abychom tedy odpověděli na otázku, který z jezdců je budoucností McLarenu, pokud bude současný trend pokračovat, už příští rok bude dost možná na vrcholu týmu a tedy v přímém souboji o první místo šampionátu Oscar Piastri. Pokud má totiž Norris mít šanci zůstat jedničkou, musí zapracovat především na svém přístupu, což člověku trvá mnohem déle, než naučit se zvládat opotřebení pneumatik, s čímž má problémy Piastri.

Maxe Verstappena už ale letos zřejmě nedožene ani Piastri, ani nikdo jiný.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz