Článek
Jezdci, kteří dlouhodobě nedokáží splňovat očekávání, ve Formuli 1 většinou příliš dlouhou dobu nevydrží, což platí dvojnásob pro přední týmy, jakým je právě Red Bull Racing. Sergio Pérez má po většinu letošní sezóny problém udržet se alespoň ve spodní části bodovaných míst, a místo Ferrari a McLarenu soupeří především s řidiči Haasu a Alpine. Jezdí přitom v nejrychlejším autě na trati (respektive druhém nejrychlejším, s přihlédnutím k nedávným vylepšením McLarenu) a měl by tak končit mnohem výše, než kolem sedmého a osmého místa.
Red Bull se ale nedávno rozhodl k překvapení zřejmě každého diváka F1 prodloužit Pérezovu smlouvu na další dva roky, „Checo“ tak zůstane součástí týmu přinejmenším do roku 2026.
¡Vamos Checo! 🇲🇽
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) June 4, 2024
We are pleased to announce @SChecoPerez has signed a two-year extension to his existing contract ✍️
Nos complace anunciar que @SChecoPerez ha firmado una extensión de dos años a su contrato actual #F1 #RedBullRacing #ChecoPerez
Proč se tak dobře rozjetý tým rozhodl ponechat si na další dva roky nekonkurenceschopného a v kvalifikacích a závodech zaostávajícího jezdce? Možných důvodů se nabízí hned několik.
Sergio Pérez pro Maxe Verstappena nepředstavuje hrozbu a už se mu nepokouší vyrovnat ani ho porážet, jako tomu bylo dříve. Tým se tak vyhýbá zbytečným vnitřním konfliktům, které by mohly ohrozit šampionát. Najít jezdce, který bude plně spokojený s tím, že v týmu hraje druhé housle, určitě není zrovna snadné, a právě proto může Pérez představovat vhodnou možnost.
Určitě se nedá popřít ani to, že Pérez s sebou přináší také velké množství sponzorů a především fanoušků z Mexika a Latinské Ameriky, kvůli kterým může být Red Bull ochotný ohrozit své šance na získání poháru konstruktérů.
Je také možné, že tým usiluje o co největší stabilitu před blížícími se změnami regulací, ke kterým dojde v roce 2026. Možnost testovat nový design auta na dvojici jezdců, jejichž schopnosti a styl jízdy už tým velice dobře zná, může mít samo o sobě dostatečnou hodnotu pro ponechání Péreze.
Samozřejmě se nedají vyloučit ani jiné vlivy, jako jsou možné interní konflikty v rámci vedení týmu anebo víra v Pérezovo zlepšení poté, co získá novou smlouvu a nebude se tak muset obávat o své další roky ve Formuli 1.
Ani jistá budoucnost Pérezovi ale nedodala dostatečné sebevědomí na to, aby se jeho výkony kdovíjak zlepšily. Perfektním příkladem je závod na rakouském Red Bull Ringu z minulého týdne. Pro jeho tým byl tento závod domácí, od obou jezdců se tak určitě očekávaly velké věci. A mezitím co Verstappen kvůli kolizi s Norrisem při jejich bitvě o první místo nakonec skončil na pozici páté, Pérez závod dojel na místě sedmém, o více než sedmnáct sekund za svým stájovým kolegou. Na první pohled z tohoto srovnání Pérez vychází poměrně dobře, přece jen, ztratit ve stejném autě v průběhu závodu jen sedmnáct vteřin oproti jednomu z historicky nejlepších jezdců tohoto sportu není žádná ostuda.
Ostudou už ovšem je být o sedmnáct vteřin pomalejší než stájový kolega, který při kolizi píchnul a polovinu jednoho kola tak jel pouze na třech pneumatikách, musel podstoupit o jeden pit stop navíc a ještě za srážku dostal desetisekundovou penalizaci. S přihlédnutím k těmto faktorům už je ztráta sedmnácti vteřin naprosto žalostná.
S tím, že se Ferrari a McLaren k Red Bullu svými výkony neustále přibližují (a nejednou ze souboje vyjdou i na vrcholu), je čím dál více možné, že Red Bull o letošní pohár konstruktérů přijde. Situace ale není ani zdaleka tak jednoduchá, jak se může zdát. Co by se tak muselo stát, aby některý z týmů Red Bull předběhl?
Jednoduše řečeno, potřeba by bylo opravdu hodně. V letošní sezóně zbývá třináct závodů, velice rychle se tak blížíme k polovině a Red Bull má stále poměrně solidních 355 bodů oproti 291 týmu Ferrari a 268 McLarenu. Právě to, že je druhý a třetí tým do značné míry vyrovnaný, ovšem hraje Red Bullu do karet. Při pohledu na statistiky je situace jasná.
Za poslední pětici závodů získal Sergio Pérez pouhých 15 bodů a zároveň dva z těchto závodů nevyhrál Max Verstappen, zdálo by se proto logické, že Red Bull tak přišel o velkou část svého náskoku oproti ostatním týmům. Opak je ale pravdou. Za posledních pět závodů totiž tým Red Bull získal dohromady 116 bodů, Ferrari pouhých 104 a McLaren 144, přiblížil se tak svým dvěma hlavním konkurentům o 28 bodů. Ve všech závodech, kdy Verstappen vyhrál, zároveň oba týmy stáhly náskok jen minimálně anebo dokonce vůbec.
Důvod je prostý. McLaren a Ferrari se díky tomu, že jsou jejich auta i jezdci do značné míry na velice podobné úrovni, navzájem okrádají o cenné body, a ani jeden z týmů se tak k Red Bullu nijak zvlášť nepřibližuje. Situaci Ferrari navíc zhoršuje jejich mnohdy pochybná strategie a obrovská smůla, která se jim od konce závodu v Monaku lepí na paty. I když momentálně McLaren získává průměrně více bodů než Red Bull, týmu to jde jen pomalu. Zdá se tak, že Red Bull dokáže získat pohár konstruktérů i s handicapem v podobě pomalého a nekonzistentního Péreze.
Nejlepší šanci pro McLaren i Ferrari tak představuje možnost, že by Verstappen několik závodů vůbec nedojel kvůli technickým závadám nebo kolizím. A pokud můžeme na závod v Rakousko pohlížet jako na předzvěst toho, co má teprve přijít, nedají se další ztracené body Red Bullu úplně vyloučit. Na to, aby Red Bull přišel o pohár konstruktérů, tak bohatě stačí, aby se Verstappen a Norris na trati ještě párkrát nepohodli. A také aby se tým Ferrari konečně vzpamatoval.