Článek
Za slunečného počasí nepředjedete patnáct aut, ale za deště ano.
Jestli o něm doteď ještě někdo pochyboval, tak právě v brazilském dešti Max Verstappen jasně dokázal, že veškerá chvála mířící jeho směrem je více než zasloužená. Start ze sedmnáctého místa, safety car, žluté a červené vlajky jedna vedle druhé, přerušení závodu, extrémně proměnlivý déšť. Maxe Verstappena nedokázalo rozhodit vůbec nic.
Byly to ale skutečně schopnosti, které Verstappenovi přinesly tuto výhru, a nebo šlo jen o štěstí, jak se nechal slyšet Lando Norris po závodě? Tak se na to podívejme.
Štěstí, o kterém mluví Norris, skutečně hrálo velkou roli, ovšem ne v závodě, ale už v kvalifikaci. Díky nešťastnému načasování přerušení druhé části kvalifikace nestihl Max Verstappen odjet své kolo a zůstal tak až na dvanáctém místě, kvůli penalizaci za novou pohonnou jednotku se pak propadl ještě o dalších pět míst na patnácté. Obrovské štěstí, pro Norrise, samozřejmě. Sám se umístil na pole position a jeho rival začíná daleko vzadu. Někdo má holt prostě kliku.
Jenže to samo o sobě nestačí.
Hned po startu během několika prvních zatáček získal Max Verstappen několik pozic a dostal se do bodů díky odvážné, přesně vypočítané jízdě, mezitím co Norris jako vždy ztratil vedení při první příležitosti, kdy to bylo možné.
Přitom, co Verstappen získával jednu pozici za druhou, Norris nedokázal znovu převzít vedení závodu a ve chvíli, kdy předčasně vjel do pitu pro nové pneumatiky, vyjel daleko za Verstappenem, kde už zůstal po zbytek závodu.
Přerušení závodu o několik kol později by se dalo považovat za štěstí pro Verstappena, bylo to ale štěstí umožněné kvalitní strategií. Vzhledem ke zhoršujícím se podmínkám a problémům, které měly ostatní jezdci s udržením aut na trati, bylo vysoce pravděpodobné, že k něčemu podobnému dojde. A Red Bull s Verstappenem s tím počítal a dokázal toho využít.
Zajímavé bylo, že s něčím podobným na první pohled počítal i McLaren. Původně tým Norrisovi radil, ať do pitu nejezdí a vydrží co nejdéle na stejných pneumatikách, a naopak sám Norris prosil o to, aby mohl co nejdříve přezout. Těžko tedy říct, kdo za „smůlu“ McLarenu nese vinu.
Po restartování závodu s novými pneumatikami už pak šlo jen o to celou věc s náskokem několika desítek vteřin uzavřít.
Max Verstappen zkrátka v Brazílii předvedl výkon, který Formule 1 nezažila už roky, a právě tento závod se dost možná řadí mezi ty vůbec nejlepší výkony čtyřnásobného šampiona. Štěstí? Ne. Tohle byly pouze schopnosti a strategie.
Ano, nebojím se Verstappenovi už teď přisoudit letošní titul, ke skutečnému souboji o první místo totiž vlastně ani nedošlo. Norris o první místo vlastně nebojoval, jen je chvíli druhý. A abych si opět vypůjčil slova Ayrtona Senny, ten, kdo je druhý, je jen prvním z poražených.
Simply lovely, Maxi. Simply lovely.