Hlavní obsah
Nakupování

Řetězec reklamou přesvědčuje o čerstvosti i regionalitě. Pohled do regálů říká něco jiného

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Jan Hrdina

Vlezlou reklamu diskontního řetězce nelze přehlédnout. Útočí na nás ze všech viditelných míst a snaží se nás přesvědčit, že je nejčerstvější, nejregionálnější, nejkvalitnější a snad i nejlepší na světě. A pak přijdete do prodejny a je všechno jinak.

Článek

Německý diskontní řetězec se prohlašuje za jedničku v čerstvosti, čerstvého sortimentu je tam ale pomálu. Pečivo v drtivé míře rozpečené a nezřídka dovezené z Polska, žádný obslužný úsek s uzeninou a lahůdkami či čerstvými zákusky. Možná proto řetězec začal být konkrétnější a ve své reklamní kampani zacílil více na ovoce a zeleninu. Čerstvé ovoce a zeleninu mají prý 7× týdně. Reklamu s prodavači, kteří mají plnou hlavu čerstvostí si mnozí jistě pamatují. Do tohoto řetězce chodím výjimečně a pouze z donucení, úplně totiž nesouzním s politikou řetězce a jeho marketingovými kampaněmi. A když už tam jednou za uherský rok zavítám, jdu se samozřejmě podívat, jak se to má s čerstvým ovocem a zeleninou.

Buď mám smůlu, nebo je to běžný stav, ale téměř vždy narazím na něco, co se za čerstvé rozhodně považovat nedá. Rajčata, okurka a naposledy maliny. Vzhledem k tomu, jak plesnivé byly, musely tam být už hodně dlouho. Nu což, mají plnou hlavu čerstvostí, takže v regálech se jim nedostává. Když chci čerstvé, raději zajdu ke stánku, kde mají opravdu čerstvé a za stejnou cenu jako onen levný řetězec. A nebo k jinému obchodníkovi… Mimochodem, podle vyhlášky č. 417/2016 Sb., o některých způsobech označování potravin, by se s označením „čerstvý“ nemělo zrovna plýtvat.

Foto: Jan Hrdina

Není čerstvé jako čerstvé. Maliny v řetězci a na stánku.

Tento diskontní řetězec na sebe také pravidelně upozorňuje kampaněmi zaměřenými na regionální dodavatele a neváhá se pak chlubit tím, že prodává regionální potraviny… párkrát do roka. To z něj ještě nedělá prodejce regionálních potravin. Regionální a ovšem také lokální potraviny jsou především o tom, že je dostanete v daném regionu a nedovážejí se přes půl republiky, protože tam mají jiné regionální výrobce; pekaře, lahůdkáře, cukráře, řezníky atd. Na tomto principu fungují prodejny českého nezávislého trhu, které spolupracují především s regionálními a lokálními výrobci a producenty, jejichž produkty prodávají ve svém regionu. To u řetězce nelze ani v nejmenším očekávat.

A rozhodně není v pořádku, aby někdo projevoval svou „lásku k regionům“ tak, že od pár výrobců z regionů posbírá jejich produkty a ty pak rozveze po celé ČR, do všech krajů včetně Prahy. To už není regionalita, ale opět pouhý marketing.

Foto: Jan Hrdina

Nabídka regionálního čerstvého pečiva u českého obchodníka.

Pokud tomuto řetězci skutečně jde o podporu českých výrobců potravin, o těch regionálních ani nemluvě, proč například na produktech vlastních privátních značek, vyráběných českými potravináři, tyto výrobce velmi často neuvede. Co je na tom špatného na bílý jogurt napsat, že ho vyrobila konkrétní mlékárna kdesi ve východních Čechách? Samozřejmě nic. Ale obchodní politika řetězce mluví jinak, a tak nemáte šanci dozvědět se, kde byl daný produkt vyroben. Možná si řeknete, že jiní to taky nedělají. Jenomže oni to právě dělají. Konkurenční rakouský „žlutý“ řetězec s uváděním svých dodavatelů privátních výrobků problém nemá a stejně tak i české družstevní prodejny pod společnou oranžovo-bílou značkou. Ty naopak na spolupráci s českými regionálními a lokálními dodavateli staví a výrobce privátních produktů uvádějí.

Naštěstí máme na výběr a nemusíme nakupovat u jednoho obchodníka. Konkurence je značná, výběr pestrý… Onen diskontní řetězec o sobě tvrdí, že je „správná volba“. Pro mě určitě ne.

Další informace:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz